Bekijk de statistieken in Google Analytics en je komt tot de conclusie dat het overgrote deel van de bezoekers via zoekmachines en sociale netwerken zoals Facebook en Instagram op je site terechtkomen. SEO speelt een grote rol in het realiseren van verkeer naar je website en sociale media profielen, anderzijds zorgt sociale media voor betere rankings in de zoekresultaten. Hoe kun je op een slimme manier de krachten van SEO en sociale media bundelen en zodoende meer relevante bezoekers en conversies realiseren?
Wat is het verschil?
Bij sociale media ligt de focus op de emoties van mensen. Bedrijven creëren bijvoorbeeld een Facebookpost om emoties bij mensen op te roepen. Eveneens kan je heel gericht een doelgroep targeten en bereiken via sociale netwerken, wat weer goed is voor de branding.
Bij SEO ligt de focus op het beantwoorden van vragen waar de doelgroep mee zit. Bezoekers plaatsen trefwoorden in de zoekmachine en geven hiermee een behoefte aan. Vervolgens proberen websites deze behoeften met content, producten en/of diensten tegemoet te komen.
SEO levert een constante stroom aan bezoekers op voor een bepaalde tijd, terwijl sociale media eenmalig voor een boost aan bezoekers zorgt.
Sociale media zorgt voor betere rankings
Linkbuilding is het verzamelen van backlinks vanaf andere websites. Hoe meer verwijzingen jouw website ontvangt, hoe hoger zoekmachines jouw website waarderen. Dit noemen we ook wel off-page SEO.
Bezoekers die enthousiast worden van jouw blogpost, zijn eerder geneigd om deze te delen met hun vrienden via sociale netwerken zoals Facebook, Instagram of Twitter. Gebeurt dit, dan ontvang je dus een backlink zonder hier iets voor te doen. En wat zeiden we net? Rankings in de zoekresultaten hangen deels af van het aantal backlinks. Well done!
Maak het jouw enthousiaste lezers makkelijk door share-buttons bij de blogposts te plaatsen. Zo verlaag je de drempel voor bezoekers om content op sociale media te delen.
Meer bezoekers vanuit sociale netwerken
Backlinks vanuit sociale netwerken leveren nog meer voordelen op. De vrienden van lezers die jouw content delen krijgen de blogpost ook te zien. Met als gevolg: een toename in followers en likes voor jouw eigen sociale netwerken, een betere naamsbekendheid en meer bezoekers.
Maar dat is nog niet alles. Begint het balletje te rollen dan krijgen vrienden van vrienden de blogpost ook te zien. Hoe vaker de blogpost gedeeld wordt, hoe meer mensen jouw merknaam te zien krijgen en een bezoek brengen aan je website.
Meer volgers en likes: betere SEO-resultaten!
Bij SEO duurt het vaak een tijdje voordat een nieuwe blogpost in de zoekresultaten verschijnen. Door nieuwe blogposts met jouw volgers te delen, geef je het verkeer naar je website een boost. Zowel de toename in het aantal bezoekers als de extra backlink zorgen ervoor dat de paginawaarde stijgt, wat mogelijk hogere rankings oplevert. De paginawaarde bepaalt samen met andere factoren de rangorde in de zoekresultaten.