SEO toepassen

Je kunt alle informatie rondom SEO verzamelen, maar daarna moet je het nog toepassen voor een goede vindbaarheid van je website. Ook al zou je het liefst gelijk resultaat zien, houd wel in je achterhoofd dat SEO toepassen ook tijd kost. Niet alleen in de uitvoering, maar ook voordat deze strategie wordt opgepikt door de zoekmachines. Vanuit het niets zoeken naar alle informatie is niet nodig. Onze specialisten geven je alvast wat handvatten hoe je SEO moet toepassen voor jouw website en online advertenties.

SEO in je teksten 

Tekst is niet alleen een goede manier om je lezer te informeren, het leent zich ook uitstekend voor het toepassen van SEO. Wanneer je na uitgebreid onderzoek of de hulp van een specialist eenmaal weet wat je belangrijke keywords zijn, is het tijd om je content te optimaliseren. Er zijn een aantal manieren hoe je SEO kunt toepassen in je teksten:

website
  • Toepassen relevante content
    Zorg ook bij SEO te allen tijde voor kwalitatieve teksten. Het doel is vragen beantwoorden, in plaats van vragen oproepen. Dit is ook goed voor het imago van jouw bedrijf. Dit leidt uiteindelijk weer tot een conversie, oftewel verkoop van producten of afname van jouw diensten.
  • Start met één keyword
    Ben je nieuw in de wereld van SEO? Maak het jezelf dan niet gelijk al te moeilijk wanneer je deze techniek voor het eerst zelf gaat toepassen. Focus je eerst op één keyword per tekst en zorg dat het woord op een natuurlijke manier verwerkt wordt in je tekst.
  • Zet het zoekwoord in je URL
    Maak je teksten extra krachtig op het gebied van SEO door ook je keyword aan het begin van je URL te vermelden. Dit is eigenlijk een onderdeel van logisch nadenken. Wanneer je bijvoorbeeld zelf een blog hebt geschreven over het toepassen van SEO, is het haast vreemd als je dit niet vermeldt in je url. Maak deze titels ook niet te lang, gebruik het liefst alleen het keyword.
  • Zorg bij SEO voor een goede structuur
    Bezoekers van een website zijn snelle scanners. Het is dus noodzaak om ze op jouw website te houden. Een overzichtelijke structuur van je teksten hoort dus ook bij SEO toepassen. Niemand zit immers te wachten op een tekstmuur. Verdeel je tekst in alinea’s van zo’n 100 woorden, gebruik het keyword ook in de tussenkopjes (maar niet te vaak) en gebruik bulletpoints bij een opsomming.
  • Reactie van de lezer
    Schrijf je teksten op een informatieve en overtuigende manier. In de laatste alinea van je pagina krijg je nog één keer de kans om de lezer op te roepen zodat hij of zij contact opneemt. Dit heet ook wel een call to action toepassen. Schrijf een aantal sterke slotzinnen en plaats een button zodat de bezoeker snel en eenvoudig contact met je op kan nemen.
  • Titel van de afbeelding
    Geef, met het oog op SEO toepassen, een foto op je website nooit zomaar een naam om af te zijn van de tekst in het daarvoor bestemde veld. Deze ruimte is er namelijk niet voor niets. Google neemt in het kader van SEO ook de titels van afbeeldingen mee om je ranking te bepalen. Gebruik daarom ook het keyword, of maak er een combinatie van met een ander woord als dit beter leest.
google

SEO toepassen in online advertenties 

Als we het hebben over SEO toepassen in online advertenties, dan spreken we eigenlijk van een andere strategie. Dit is namelijk SEA, afkorting voor Search Engine Advertising. Deze werkwijze is niet zozeer bedoeld om de inhoud van de website te optimaliseren, maar om gericht meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Aan de hand van bepaalde tools benader jij met deze online advertenties gericht jouw huidige doelgroep, kom je in beeld bij een nieuwe doelgroep en haal je gerichter conversies binnen. 

Google AdWords is veruit de bekendste tool wanneer we het hebben over online adverteren. Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO toepassen op je website kost dit je, zonder de hulp van een specialist vrijwel niets. Adverteren via Google AdWords kost je wel wat, maar dit budget stel je zelf in. Via je account krijg je de mogelijkheid om de kosten per klik en een dagbudget aan te geven. Dit budget hangt samen met de zoekwoorden in de advertentie. Wil je een zeer populair zoekwoord toepassen? Dan zijn de kosten per klik stukken hoger dan bij een keyword die niet zo vaak gebruikt wordt. Wanneer je dagelijkse budget op is, stopt Google Adwords met je advertentie vertonen. 

Maar waar verschijnen jouw advertenties? Google maakt hierin onderscheid in het zoeknetwerk en het displaynetwerk:

  • Adverteren via het zoeknetwerk
    Via dit netwerk verschijnt je advertentie niet alleen in de zoekresultaten wanneer iemand jouw keywords heeft ingetypt, maar verschijnt je ook in andere onderdelen van het netwerk. Denk hierbij aan Google Shopping, Google Maps, discussiegroepen en partnerwebsites zoals YouTube en nu.nl.
  • De mogelijkheden van het displaynetwerk
    Het displaynetwerk staat in het teken van een nieuwe doelgroep benaderen. De advertenties zijn meer uitgebreid. Denk bijvoorbeeld niet alleen aan het toepassen van standaard tekstadvertenties, maar ook je eigen bedrijf promoten via video, banners of een pop-up. Waar deze advertenties een plekje krijgen bepaal jij zelf. Daarnaast is bij het displaynetwerk remarketing toepassen een optie. Dit is eigenlijk opnieuw de aandacht trekken van je ‘verloren bezoekers’. Dit zijn bijvoorbeeld personen die de bestelling in je website nooit hebben afgerond, of diegenen die al een tijdje niet op je site zijn geweest. 

Linkbuilding 

Naast SEO en SEA is linkbuilding een effectieve manier om te stijgen in de resultaten van de zoekmachines en meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Linkbuilding is de verzameling van backlinks op je website, waardoor Google je een hogere waardering meegeeft. Zo kun je nét een streepje voor hebben op je concurrent. Let er wel op dat deze manier van SEO toepassen een tijdrovende bezigheid is. Je moet immers een netwerk opbouwen met andere bedrijven om links te ruilen, daarnaast is het belangrijk dat dit kwalitatieve en relevante links zijn (anders straft Google ze af) en houdt goed bij of de links allemaal nog werken. Is deze strategie op het gebied van SEO toepassen te tijdrovend? Huur dan een van onze specialisten in. 

Toepassen en resultaten meten

Heb je alle punten afgevinkt op het gebied van SEO toepassen? Dan is het tijd om de resultaten te meten. Hoe populair zijn je keywords? En levert deze strategie meer conversie op? Eerst is het handig om de statistieken van je eigen website te bekijken. Zo hoef je niets handmatig te meten. Ook al je resultaten wat betreft online adverteren worden netjes bijgehouden door Google Adwords zelf. Log hiervoor in op je eigen dashboard. Vallen de resultaten tegen? Dan is het tijd om het budget aan te passen, de zoekwoorden te optimaliseren of te wisselen van strategie. Schakel in dit stadium altijd een specialist in die op een efficiënte én effectieve wijze voor jou aan de slag gaat met SEO toepassen.