Waarom is goede content zo belangrijk voor SEO?

bespreking

Met de quote “Google only loves you when everyone else loves you first” maakt Wendy Piersall, schrijfster van verschillende boeken over entrepreneurship, nog maar eens duidelijk dat het bij kwalitatieve content allemaal draait om het vervullen van de zoekintentie. Dit kan een positieve invloed hebben op je ranking in Google. En daar blijft het niet bij. Met goede content bouw je een sterke domeinwaarde op en maak je meer kans op terugkerende bezoekers en een toename in conversies.

Wat is content marketing?

Het Content Marketing Institute geeft de volgende definitie van content marketing:

“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.

Content is alles wat je creëert en op je website plaatst, denk aan de webteksten, afbeeldingen, video’s, tabellen en illustraties.

Je bouwt een hoge domeinwaarde op

Je kunt je voorstellen dat een website zonder content weinig waarde opbouwt en visa versa. Een goed gevulde website heeft een positieve invloed op de domeinwaarde, wat zoekmachines als een indicatie gebruiken om de betrouwbaarheid van een website te meten. Hetzelfde geldt voor de waarde van de verschillende webpagina’s, ook wel paginawaarde genoemd. 

Je content wordt overgenomen

Hupsakee, dat betekent gratis linkbuilding! Content van exceptionele kwaliteit wordt eerder door enthousiaste lezers en andere websites overgenomen en gedeeld met met hun vrienden, familie of volgers. Wel is het belangrijk dat er een linkje naar jouw website in verwerkt wordt.

Wat is hier het voordeel van? De rankings in de zoekmachine worden grotendeels bepaald door het linkprofiel. Dit is een verzameling aan backlinks vanaf andere websites naar jouw site. Een backlink kan je zien als een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe hoger Google en andere zoekmachines jouw website in de rangschikking plaatsen.

Met goede content bedoelen we een pakkend artikel waarmee je mensen emotioneel raakt. Of een artikel dat gebaseerd is op een diepgaand onderzoek en de bezoeker nieuwe inzichten geeft. Visuele content zoals afbeeldingen, filmpjes en illustraties helpen om het verhaal te verduidelijken. 

Terugkerende bezoekers

Bezoekers houden ervan wanneer zij de benodigde informatie snel vinden, iets nieuws leren of een nieuw inzicht krijgen na het lezen van jouw artikel. Dit zijn redenen voor bezoekers om terug te keren, de website op te slaan en/of je website aan te beleven aan een vriend. Je wint het vertrouwen van de lezers wanneer zij doorhebben dat je ergens veel van afweet. Laten we eerlijk zijn: je bent eerder geneigd om iets te kopen van iemand die je vertrouwt en vice versa. 

Eveneens kan het meer volgers op sociale media opleveren en daarbij het aantal aanmeldingen op je nieuwsbrief, mocht je deze hebben.

Langetermijnstrategie

Elk details doet ertoe en dus kost het creëren van goede content ontzettend veel tijd. Onderwerpen uitkiezen, onderzoek doen, content schrijven en visuele content creëren. Het mooie is dat bezoekers dit ook zullen zien, wat beloond wordt met trouwe volgers. Eveneens heeft kwalitatieve content meestal een lange levensduur, zeker wanneer het gaat om content dat tijdsonafhankelijk is. Goede content creëren kost tijd en geld op de korte termijn, maar heeft grote voordelen op de lange termijn.

Meer conversies

De voordelen van uitstekende content volgen elkaar op, zoals een sneeuwbaleffect. Schrijf je goede content dan kan dit hogere rankings en relevante bezoekers opleveren. Worden de verwachtingen van bezoekers overtroffen dan beginnen mensen over je website te praten (online of offline). Het aantal volgers neemt toe en hetzelfde geldt voor de aanmeldingen op je nieuwsbrief. Dit allemaal zou moeten resulteren in waar het uiteindelijk om draait: meer conversies. 

Comments zijn uitgeschakeld.