linkbuilding

Je doel is om je website hoger te krijgen in de zoekresultaten. Dus optimaliseer je de teksten van je website en adverteer je via het zoek- en displaynetwerk van Google. En nu maar afwachten totdat die conversies binnenkomen, toch? Dit klopt niet helemaal, er is nog wat extra werk nodig om de positie van je website te laten stijgen. Linkbuilding is de manier om dit te bewerkstelligen. Bouw je netwerk op, ruil kwalitatieve en relevante links en creëer op deze manier een sterk linkprofiel.

Linkbuilding in een notendop

Elke pagina heeft een bepaalde positie in Google. De ene wat hoger dan de andere. Elke website krijgt dus als het ware een stem van de zoekmachine. Een website met een hoge ranking heeft meer positieve stemmen. Deze positieve stemmen wil jij natuurlijk ook. Leg daarom contact met een relevante pagina, bijvoorbeeld een soortgelijk bedrijf uit dezelfde branche of de fabrikant van jouw producten met het verzoek om links, ook wel ‘backlinks’, uit te wisselen. Deze plaats je op je eigen pagina. Google pakt dit vervolgens op, waardoor je website een hogere plek krijgt in de zoekresultaten. Wat betreft het uitwisselen van links zijn er nog wel enkele regels, maar dit is linkbuilding is een notendop.

Links verzamelen

Om linkbuilding toe te passen op je website is het dus belangrijk om relevante links te verzamelen. Maar hoe doe je dit? Onthoud in ieder geval dat linkbuilding een tijdrovende klus is, omdat je een netwerk op moet bouwen. Je kunt het beste de betreffende persoon achter de website benaderen. Maar sta eerst stil bij de content van jouw website. Is deze representatief? Zijn de teksten waardevol voor de andere partij? De andere partij wil natuurlijk wel geassocieerd worden met kwaliteit.

Linkbuilding tussen twee partijen betreft een niet-betaalde dienst, daarom is het ook altijd goed als je waardevolle content hebt die je uit kunt wisselen met de andere partij . Als je de bovenstaande vragen met een ‘ja’ kunt beantwoorden, heb je meer kans dat je deze partij deel gaat uitmaken van je netwerk voor linkbuilding. Wil je eerst weten of de website een waardevolle partner is? Schakel dan de hulp in van een specialist. Deze hebben speciale programma’s waarmee ze eerst de website kunnen scannen.

logo linkbuilding

 

 

Linkbuilding: de regels

Het lijkt in principe eenvoudig: twee partijen wisselen links met elkaar uit, plaatsen dit op hun eigen pagina en de ranking stijgt. Maar zo gaat dat niet in werkelijkheid. Google streeft altijd naar websites van een hoge kwaliteit en bestraft spam. In de ergste gevallen haalt de zoekmachine jouw pagina uit de zoekresultaten. Houd je daarom altijd aan de volgende regels van linkbuilding:

  • Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Het is niet gunstig om heel veel backlinks te verzamelen van allerlei websites en deze vervolgens toe te voegen aan je pagina. Zoek altijd naar relevante pagina ‘s met betrouwbare content.
  • Bij linkbuilding zet direct backlinks ruilen geen zoden aan de dijk. Hier komt ook weer een bestraffing van Google om de hoek kijken. Werk volgens het A-B-C-principe, zodat er geen sprake is van directe linkruil.
  • Voorkom spam op je website en controleer regelmatig of de links op je pagina nog werken.
  • Maak je ook gebruik van affiliate-links? Plaats deze dan niet overmatig in je teksten. Dit is vooral belangrijk wanneer je veel met adverteerders werkt. Wanneer je toch een verwijzing wilt maken, plaats je een nofollow-tag. Hiermee geef je geen stemmen weg.
  • De kunst van goede linkbuilding zit ook in voldoende variatie. Zorg dat je link niet alleen geplaatst wordt op bedrijfspagina’s, maar ook op andere platforms zoals fora en bedrijfsgidsen.