logo semrush

Soms moet je niet te moeilijk doen met het bedenken van namen voor je tool. Daar hebben de makers van de tool Semrush wel rekening mee gehouden. Dit is namelijk de afkorting voor Search Engine Marketing Research. Deze complete tool is dus zeer waardevol wanneer je als ondernemer of specialist wel wat hulp kunt gebruiken bij je keywordonderzoek en de concurrentie-analyse.

Semrush voor een compleet overzicht

Om te stijgen in de ranking van Google, is het verstandig om je concurrentie net een stapje voor te zijn. Maar om dat te realiseren is het handig om te weten wat deze partijen nou precies doen op het gebied van SEO. De tool Semrush geeft je inzage in een aantal verschillende factoren:

Keywordonderzoek

Om zoekwoorden toe te kunnen passen in de content van je website en advertenties, is het wel belangrijk om te weten welke keywords relevant zijn. Semrush geef je een overzicht van de meest relevante termen voor jouw website. Daarnaast krijg je met Semrush een kijkje in de keuken van de concurrentie die ook deze termen gebruikt. Zo kan je inspiratie opdoen voor het gebruik van andere keywords.

Analyse via URL

Bij Semrush kun je het onderzoek naar de SEO-technieken van je concurrent ook starten door de URL van de betreffende website in te voeren. Zo laat de tool je zien welk keywords jullie allebei gebruiken, hoeveel bezoekers de website heeft en of deze partij Google AdWords gebruikt. Daarnaast krijg je ook een overzicht van de aanwezige backlinks. Het voordeel van Semrush is dat de tool up-to-date blijft. Zo hoef je niet een periode af te wachten voordat je weet welke strategie je concurrentie hanteert en kun je gelijk in actie komen. Ook zie je gelijk wat je huidige positie in Google is.

Fouten op de site

Wanneer je een grote website hebt met veel pagina’s, is het wel zo prettig om altijd het overzicht te houden. De optie ‘Site Audit’ helpt je op het gebied van on-page SEO. Zo geeft dit onderdeel van Semrush je inzage in de verbeterpunten van de site. Denk hierbij aan welke afbeeldingen nog geen alt-teksten bevatten, welke content niet uniek genoeg is en of er tussen je backlinks ook gebroken links staan.

Nadat je de resultaten in beeld hebt, is het niet nodig om alles opnieuw in te voeren in andere tools. Semrush bevat een handige functie waarmee je alle gegevens moeiteloos importeert in bijvoorbeeld MOZ.  Bekijk ook de verschillende how to’s op het YouTube-kanaal van Semrush voor alle verdere mogelijkheden van deze tool.

Wat kost het gebruik van Semrush?

Om te starten met Semrush hoef je niet gelijk geld neer te tellen. Maar, net als bij de andere tools, zijn de mogelijkheden dan wel wat meer beperkt. Met een gratis account kun je maar één website uit laten pluizen. Semrush geef je wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de Site Audit. Als beginner is dat wellicht handig, maar op den duur heb je meer nodig.

In dit geval kan je een abonnement afsluiten. Net als bij de meeste tools, heb je ook hier weer drie mogelijkheden: Pro ($ 99 per maand), Guru ($ 199 per maand) en Business ($399 per maand). De ontwikkelaars zijn zo vriendelijk geweest om zelf per optie uit te leggen voor wie het abonnement het meest geschikt is. Pro is bijvoorbeeld voor freelancers en marketeers die moeten werken met een beperkt budget, Guru past het best bij marketingbedrijven met een groeiende omzet en Business is de beste match voor grote bedrijven en ondernemingen.