logo ahrefs

Wil je als bedrijf je website graag laten uitblinken met een sterk linkprofiel? Of wil je als specialist je klanten helpen om dit op te bouwen? Dan is een tool altijd een handige hulp om dit vlot in werking te zetten. Op onze website hebben we al een paar tools genoemd voor linkbuilding, nu voegen we nog Ahrefs toe aan dit rijtje. Deze heeft alles in huis om een sterk linkprofiel op te bouwen.

Snel zicht op het backlinkprofiel van de concurrent

Momenteel heeft Ahrefs een database met 12 biljoen bekende links. Waarschijnlijk komen hier in de toekomst nog meer bij, aangezien de tool regelmatig een update krijgt. Ahrefs legt vooral het accent op snel en efficiënt werken. Voer bijvoorbeeld de URL van de grote concurrent in bij de optie ‘Site Explorer’, via het dashboard krijg je gelijk te zien welke backlinks de site bevatten. Daarnaast krijg je in een aantal kliks via Ahrefs ook meer duidelijkheid over de zoektermen en of de betreffende bedrijven actief zijn op het gebied van online adverteren en op welke pagina de bezoeker dan terechtkomt.

Ook neemt Ahrefs de uitgaande links flink onder de loep. Zo krijg je bijvoorbeeld te zien welke ankerteksten er worden toegepast. De pagina ‘Pages’ binnen deze optie toont je de onderdelen van de website die de meeste backlinks bevatten. Wil je deze bevindingen bewaren? Dan kan je binnen Ahrefs alle resultaten exporteren naar bijvoorbeeld PDF.

Ahrefs toolbar

Werk je met één scherm en wil je niet steeds van scherm wisselen? Dan is de toolbar van Ahrefs een handig alternatief. Met één simpele klik krijg je direct inzage in een aantal belangrijke factoren voor een linkprofiel, zoals het aantal backlinks, de URL rating en het aantal verwijzende sites. Je hoeft dus niet de betreffende functie op te zoeken in het menu van de tool, op het getal klikken in de toolbar zelf is voldoende. De toolbar van Ahrefs geeft niet alleen de huidige stand van zaken weer, maar ook hoe de betreffende site in het verleden scoorde op de genoemde onderdelen door middel van een grafiek met de geschiedenis van de backlinks. Zo weet jij gelijk welke andere domeinen in verloop van tijd belangrijk zijn gebleven en dus zeer waardevol zijn voor jouw linkprofiel.

Naast de genoemde factoren is Ahrefs nog een handige hulp op de volgende gebieden:

  • Content Gap
    Ontdek, door je keywords te vergelijken met die van de concurrent, op welke andere belangrijke zoektermen jij je nog meer moet richten .
  • Batch Analyse
    Eindeloos knippen en plakken voor een rapportage van alle statistieken is niet nodig. Voer de URL van de website in en Ahrefs maak een overzicht van de gewenste gegevens.
  • Gebroken Link Checker
    Gebroken links zijn geen aanvulling voor je linkprofiel. Deze functie helpt je deze links op te sporen en om te zetten in kwalitatieve links.

Op proef of abonnement

Ook voor Ahrefs heb je de keuze uit een aantal verschillende abonnementen. In dit geval zijn het er geen drie maar vier:

  • Lite ($99 per maand)
  • Standard ($179 per maand)
  • Advanced ($399 per maand)
  • Agency ($999 per maand)

Het verschil tussen deze pakketten zit in de limieten op onder andere het gebied van gebruikers, aantal zoektermen en locaties per website. Wil je eerst kijken of Ahrefs de geschikte tool is voor jou? Dan is het ook mogelijk om een proefabonnement af te sluiten voor een week voor de prijs van $7.

Kijk voor meer informatie op de website van Ahrefs.