hosting

Tips voor het kiezen van een goede hostingprovider

Voor het opzetten van een website dien je vooraf een aantal zaken te regelen. Zo is het
allereerst noodzakelijk om een domeinnaam af te sluiten. De domeinnaam kun je vervolgens
aan een hostingpakket koppelen om aan de opbouw van een website te beginnen. Het
afsluiten van een hostingpakket is niet altijd even gemakkelijk. Kies je bijvoorbeeld voor
shared webhosting, of geef je de voorkeur aan een zogenaamde VPS? Hierbij staat VPS
voor Virtual Private Server. Het betekent dat een server niet gedeeld hoeft te worden met
andere klanten, maar enkel door jou gebruikt kan worden.

Invloed van een hostingpakket op je SEO

De keuze voor een bepaalde hostingprovider kan van invloed zijn op de SEO van je website.
Wist je bijvoorbeeld dat het aangeraden wordt om voor een hostingprovider te kiezen met
servers in het land van de domeinextensie van je website? Zo is het voor een Nederlandse
website verstandig om voor een in Nederland geplaatste server te kiezen. Ook de snelheid
van de server, daarmee de snelheid van je website, kan van invloed zijn op de positie van je
website in de zoekresultaten. Het geeft aan hoe belangrijk het is om goed na te denken over
een passend hostingpakket.

digital-marketing

Hostingproviders vergelijken op basis van hun service

Bij het vergelijken van hostingproviders is het verstandig om niet alleen naar de locatie van
hun servers en de snelheid hiervan te kijken. Let ook op de service die hostingproviders
bieden. Is de klantenservice makkelijk te bereiken? Hoe zit het met de up-time van de
servers bij een hostingprovider? Enzovoorts. Op internet vind je vaak recensies over
hostingproviders. Op deze website vind je een voorbeeld van een betrouwbare
hostingprovider met een hoge up-time en goede service. Gebruik een vergelijkingstool om
deze hostingprovider te vergelijken met andere partijen.

digital-marketing

Werken als online marketeer

Heb jij een studie gevolgd op het gebied van marketing, media of communicatie? Dan is een carrière als online marketeer misschien wel iets voor jou!

Vaak wordt gezegd dat je pas echt gaat leren, als je het in de praktijk uitvoert. Dit is bij online marketing zeker van toepassing.

Studenten hebben vaak een algemene kennis op het gebied van online marketing. Terwijl online marketing in de praktijk juist heel specifiek is. Dit heeft te maken met de snelle ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Waardoor een brede basiskennis van belang is en in de praktijk gespecificeerd kan worden. Maar waar bestaat het gebied online marketing nou eigenlijk uit?

SEO

Voluit geschreven is het: Search Engine Optimization. Dit is het optimaliseren van de online vindbaarheid van een bedrijf, product of dienst. Hoe hoger de website in de zoekresultaten van een zoekmachine staat zoals google, hoe vaker de website bezocht wordt. En dit verkeer leidt vaak tot een hogere conversie en uiteindelijk omzet. SEO is een verzameling van technieken, waar een online marketeer constant mee bezig is. Een belangrijk onderdeel hiervan is de content.

Het begint bij een keyword onderzoek, dat houdt in dat de online marketeer weet welke zoekterm mensen gaan gebruiken om op jouw website terecht te komen. Door dit onderzoek is overzichtelijk geworden op welke keywords het meest gezocht wordt en op welke keywords de minste concurrentie zich bevindt. Daar liggen namelijk de grootste kansen.

Om te kunnen ranken op deze keywords moet de content op de pagina daar wel op aansluiten. Onder content bedoelen we niet alleen de tekst, maar eigenlijk alles wat de persoon kan lezen en zien op jouw pagina. Als deze uniek is en relevant voor de onderwerpen op de website, zal de online vindbaarheid van de website vergroot worden.

 

student

SEA

SEO zijn de organische zoekresultaten en dus de onbetaalde zoekresultaten. SEA bestaat uit betaald adverteren. Dat is het grootste verschil tussen deze twee.Voluit geschreven is het: Search Engine Advertising. Door het adverteren op internet kun je erg specifiek op de doelgroep richten die bij jou past. Door aan te geven bij de zoekmachine op welke leeftijdscategorie, geslacht en/of interesses je wilt segmenteren, word je direct zichtbaar bij de door jou gekozen doelgroep. Dit is mogelijk met Google AdWords, waarbij je direct bovenaan in de zoekresultaten komt. De online marketeer kan zelf een budget instellen met een limiet, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

content is king

Neem SEO copywriting niet té letterlijk

Een website zonder content is niks waard, dus het is zaak deze te vullen met pakkende, interessante content die bij jouw product of bedrijf past. Je kunt teksten gaan schrijven en plaatsen om je website gewoonweg met content te vullen, of je kunt een slimme strategie toepassen. Search Engine Optimalization bijvoorbeeld. SEO is een uiterst effectieve manier om je website hoog te laten eindigen in de Google rankings. Hier zitten echter wel een paar ‘voorwaarden’ aan verbonden, die zullen worden toegelicht in deze blog.

Zorg voor relevante content

Bezoekers van je website willen content lezen die relevant is voor de reden dat zij je website bezoeken. Bezoekers willen immers hun vragen beantwoord hebben. Zorg daarom dat je content bestaat uit kwalitatieve en relevante teksten die echt wat bijdragen aan de website. Je SEO kan nog zo goed in elkaar zitten, maar als je content niet interessant is voor de bezoeker, dan zal je nog weinig resultaten zien.

Beperk je tot een paar kernwoorden

Het is bij SEO al snel verleidelijk om zo veel mogelijk zoekwoorden in je teksten te pompen, zodat je met heel veel woorden kans maakt om hoog in de Google rankings te komen. Vooral als je nieuw bent binnen SEO, is dit niet de juiste strategie om te beginnen. Een website vol met zoektermen kan al snel als spam overkomen. In plaats van bezoekers naar je website te leiden, jaag je ze zo als het ware gewoon weg van je site. Het is zeker voor beginnende spelers binnen de SEO-wereld raadzaam om je te laten helpen met het schrijven van goede SEO teksten. Een bureau dat zich specialiseert in SEO content staat namelijk altijd klaar voor raad en daad.

seo

Structureer je teksten

Een bezoeker van een website is enorm snel in het scannen en beoordelen van de site. Als je website en teksten onoverzichtelijk zijn, zijn bezoekers al snel uitgekeken op je site. Het is daarom belangrijk om je teksten te structureren met kopjes en ongeveer 100 tot 150 woorden per kopje te schrijven. Zo blijft alles overzichtelijk en weet een bezoeker meteen waar hij of zij moet zijn voor het antwoord op zijn of haar vraag.

vergadering

De customer journey als strategie? Gebruik het see, think, do, care model van Google!

Concurrentie op het gebied van zoekmachine marketing wordt steeds heviger. CPC’s  stijgen en het is allang niet meer realistisch om te denken dat iedere geïnvesteerde euro op de korte termijn ook daadwerkelijk geld oplevert. Om dus ook in de toekomst relevant te blijven moet je veel verder kijken dan naar zoekmachine marketing alleen. Zoekmachine marketing hoort namelijk onderdeel te zijn van een bredere strategie die aansluit op de behoefte per fase van de customer journey.

Conversie gerichte marketing of waardevolle content?

Stel je eens voor dat een potentiële klant jouw schoenenwinkel binnenloopt. Je gunt hem de tijd om rustig rond te kijken en inspiratie op te doen. Je duwt niet gelijk een paar schoenen inclusief factuur in de handen op het moment dat een potentiële klant je winkel bezoekt toch? Waarom zou je dit online dan wel zo aanpakken? Je wilt een potentiële klant immers niet afschrikken door middel van conversie gedreven marketing, die hoogstwaarschijnlijk weinig tot niet aansluit op de behoefte die de klant op dat moment ervaart. Wat je wel moet doen is even helemaal teruggaan naar de basis. Ga iedere stap na in de customer journey en ontwikkel hieruit een passende strategie die naadloos aansluit op de behoefte van jouw doelgroep per fase. Als de klant je website voor het eerst bezoekt heeft zij hoogstwaarschijnlijk andere informatiebehoefte dan iemand die al voor de derde keer je aanbod bekijkt.

See, Think, Do and Care

Google heeft een model ontwikkelt die helpt bij de realisatie van een online marketingstrategie die aansluit op alle fases van de customer journey, genaamd het See, Think, Do, Care model. Dit model splitst de customer journey op in vier stappen die ieder ingevuld worden met marketingtechnieken en hulpmiddelen die op dat specifieke moment van belang zijn. Zo is het in de See fase belangrijk dat je aanwezig en vindbaar bent op de juiste plekken, en slaat de Do fase puur op de aankoop en alle bijbehorende handelingen die tot een daadwerkelijke conversie leiden.

Schakel hulp in

Een online marketingstrategie werkt het beste als deze is afgestemd op alle touchpoints binnen de customer journey. Ben je nieuwsgierig naar wat een online marketingstrategie als deze voor jouw bedrijf kan brengen? Vraag dan een gratis marketing review aan bij een full service digital agency. Zij beschikken namelijk over de nodige expertise om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

laptop

De theorieën van SEO die je altijd kunt verfrissen

De wereld van Search Engine Optimization is voor jou niet onbekend. Je bent al een bepaalde tijd actief binnen de online marketing, dus veel is voor jou al vertrouwd. Er komt steeds meer informatie bij, waardoor het snel intimiderend kan lijken. Google heeft constant nieuwe updates, dus kan het lijken alsof je door het bos de bomen niet meer kan zien.

Om te voorkomen dat je achter al die informatie moet rennen, moet je steeds je kennis opfrissen. De basis van SEO moet voor jou geen vreemd iets zijn. Als de basis goed is, heb je een prima fundament om alle extra informatie op te bouwen.

Soms kun je de fundamentele dingen van SEO vergeten. Daarom is deze blog geschreven zodat je altijd een referentiepunt hebt als je even niet meer weet hoe het er aan toe gaat.

Dus welke fundamentele eigenschappen van SEO moet je altijd verfrissen ?
1. Het complete plaatje. Voordat je alle trucjes van SEO kent, zorg ervoor dat je weet waar het over gaat. Het doel van SEO is om je website te optimaliseren zodat deze hoger scoort in de zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw branche. Er zijn vele manieren om het te doen maar de voornaamste is het vergroten van je relevantie en autoriteit.
2. Domein en pagina autoriteit. Vervolgens ga je jouw kennis over de domein en pagina autoriteit verversen. Het basisidee is dit: de domein autoriteit geeft aan hoe betrouwbaar jouw domein is. De pagina autoriteit geeft aan hoe sterk een bepaalde pagina is. Die autoriteit van die pagina is afhankelijk van de autoriteit en de volume van inkomende links.
3. Algemene on-site optimalisatie. Onthoud hierbij dat het gaat om een verzameling van tactieken, waarvan de meeste eenvoudig te implementeren zijn. Het is gericht op het zichtbaar en indexeerbaar maken van je website voor zoekmachines.
4. Linkbuilden. Linkbuilden is wanneer je content verzorgt op een externe pagina ten voordele van jouw pagina’s. Het effectieve van linkbuilden is dat je een linkbuilder kunt aannemen, waardoor jij meer tijd en ruimte hebt om te focussen op jouw taken binnen jouw seo functie.

werktafel

5. Keyword onderzoek. Bepaalde target keywords zijn niet meer zo belangrijk als voorheen, toch je moet altijd de head keywords en long-tail keywords kunnen identificeren. Dit helpt om de richting van je campagne sturing te geven.

Naarmate je bezig bent des te meer de fundamentele elementen van SEO voor jou vanzelfsprekend worden. Je zult ook merken, hoe meer je de theorieen toe past des te meer je je veilig voelt binnen je functie.

Pexels op laptop

Stockfoto’s: de keuze tussen het ideale plaatje en het beste beeld voor je website

Onderzoek heeft aangetoond dat een blogartikel met een relevante afbeelding 94% vaker weergeven wordt dan een artikel zonder visuele content. Het maakt een webpagina aantrekkelijker, geeft de verbeeldingskracht een boost en trekt uiteindelijk de aandacht van de bezoeker. Niet iedereen heeft tijd en de juiste vaardigheden in huis om zelf afbeeldingen te creëren. Gelukkig zijn er leveranciers van fotomateriaal die altijd wel een passende foto op voorraad hebben.

Wat zijn stockfoto’s precies?

Een stockfoto betekent letterlijk ‘foto op voorraad’. Via websites zoals Pexels wordt een grote voorraad met afbeeldingen aangeboden. Sommige foto’s zijn gratis, andere kosten geld.

Om toegang te krijgen tot stockfoto’s maak je een account aan. Vervolgens kun je via de zoekfunctie de gewenste afbeeldingen vinden. Een website zoals Pexels werkt samen met professionele fotografen die voor de afbeeldingen zorgen, waardoor de kwaliteit van de foto’s vaak hoog ligt en het aanbod zeer gevarieerd is. De prijzen voor stockfoto’s zijn laag in vergelijking met een privé fotograaf.

Het nadeel is dat iedereen van deze afbeeldingen gebruik kan maken. Daarnaast is het soms lastig om beeldmateriaal te vinden wanneer deze aan meerdere eisen moet voldoen.

Hoe vind je de juiste afbeelding?

Het vinden van een goede afbeelding is niet makkelijker. Het is belangrijk dat het beeldmateriaal de webtekst ondersteunt en ook echt waarde toevoegt. Hieronder een aantal tips:

  • Match met het ontwerp van je website
    Past de afbeelding bij datgene dat je wilt uitstralen en de kleuren van je huisstijl? Een item kan op talloze manieren in beeld gebracht zijn. Welke stijl sluit het beste aan bij jouw website?
  • Consistentie met andere afbeeldingen
    Consistentie zorgt voor een professionele uitstraling. Gebruik je altijd een specifieke filter voor je afbeeldingen, ga dan niet opeens een compleet andere filter gebruiken.
  • Kies voor afbeeldingen met mensen
    Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen met een gezicht voor 38% meer likes zorgen. Een afbeelding met mensen erin trekt de aandacht en wekt emoties bij de ontvanger op.
    Kies voor relevante afbeeldingen
    Klinkt logisch, maar nog steeds worden er afbeeldingen gebruikt die weinig te maken hebben met de webtekst. Je gebruikt afbeeldingen om informatie, een gevoel of een gedachte aan de hand van verbeelding te bevestigen.

Pixabay op een tablet

Stockfoto’s aanbieders

En dan nu: welke aanbieder moet je kiezen? Het kan geen kwaad om bij meerdere stockfoto aanbieders een account aan te maken. Vaak lukt het niet om alle benodigde foto’s bij één aanbieder te vinden. Gelukkig zijn er voldoende gratis websites waar je stockfoto’s kunt downloaden. Bij betaalde varianten betaal je vaak per foto of per maand.

  • Pixabay
    Heeft meer dan 290.000 gratis foto’s beschikbaar, allemaal in hoge resolutie. Je mag de foto’s zowel voor commerciële als niet-commerciële doeleinden gebruiken en hoeft er geen bronvermelding bij te zetten.
    Website Pixabay
  • Pexels
    Pexels heeft ruim 1.400 gratis foto’s online staan. Dagelijks komen er 30 nieuwe foto’s bij. Via de zoekfunctie is het bijzonder eenvoudig om naar afbeeldingen te zoeken.
    Website Pexels
  • Picjumbo
    Voor 6 dollar per maand mag je 30 afbeeldingen per maand downloaden. Er worden je verder geen beperkingen opgelegd, ook een bronvermelding is geen vereiste.
    Website Picjumbo
  • New Old Stock
    Op deze website vind je oude vintage afbeeldingen. Ook lekker old school: de website beschikt niet over een zoekfunctie. Alle foto’s zijn gratis en kunnen zonder beperkingen gebruikt worden.
    Website New Old Stock
computerscherm met een video

‘Video SEO’, wat is dat eigenlijk?

Onze hersenen verwerken visuele informatie 60,000 keer sneller dan tekst. Geen wonder dat visuele content zoals video’s een steeds belangrijkere rol gaan spelen op het internet. Eveneens heeft het gebruik van video’s een positieve invloed op SEO. Bezoekers die een video bekijken blijven namelijk langer op een website hangen. Prima, video’s creëren dus. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw video ook gevonden en bekeken wordt? Het antwoord is video SEO.

Wat is video SEO?

Video SEO is een combinatie van werkzaamheden waarmee de vindbaarheid van een video verbeterd wordt. Let op: het doel van video SEO is meer bezoekers naar de website zelf krijgen en dus niet naar je YouTube-kanaal, mocht je hier video’s gehost hebben.

De slimme lezer heeft opgemerkt dat de webcrawlers van zoekmachines alleen webteksten kunnen indexeren. Hoe wordt een video ooit gevonden? Dit door de onderstaande elementen met zoekwoorden, waar je op gevonden wilt worden, in te vullen:

  • On-page elementen: titels, URL en metadata.
  • Inleiding: schrijf een korte inleiding waarin je aangeeft waar de video over gaat.
  • Categorieën: maak voor elk onderwerp een categorie aan en voeg hier een omschrijving aan toe.
  • Tags: dit zijn een soort labels die je aan een blogpost kunt hangen. Meestal wordt een video via een blogpost online geplaatst.
  • Video titel: vul hier de naam van de titel in
  • Alt-attribuut: vul hier een omschrijving van de video in

 

Tekening van computerscherm

Wat levert video SEO op?

Visuele content trekt de aandacht van bezoekers. Informatie wordt sneller verwerkt, beter onthouden en mensen kunnen de aandacht er makkelijker bijhouden in vergelijking met het lezen van een tekst.

Video SEO kan veel voordelen opleveren, zowel voor SEO in het algemeen als voor de inkomsten gegenereerd uit de website:

  • Backlinks realiseren
    Aan de hand van een video wordt het makkelijker iets begrijpbaar uit te leggen, iemand aan het lachen te maken of een emotie op te wekken. Lukt dit en steekt je video goed in elkaar, dan zijn bezoekers eerder geneigd deze met online te delen. Het resultaat: waardevolle backlinks vanaf sociale netwerken, blogs en informatieve websites.
    Een backlink is een verwijzing vanaf een relevante website. Het aantal backlinks en met name de kwaliteit ervan hebben invloed op de rankings in de zoekresultaten.
  • Toename conversies
    Iedereen heeft wel eens iets online besteld, waarbij de afbeeldingen in de webwinkel niet overeenkwam met het product in de werkelijkheid. Het resultaat: een teleurstellend gevoel.
    Met video’s schep je de juiste verwachtingen. Volgens Invodo zijn 52% van de consumenten eerder geneigd om een bestelling te plaatsen wanneer ze het product in een filmpje gezien hebt. Het neemt twijfels weg.
  • Gemiddelde duur van websitebezoek schiet omhoog
    Volgens Thomson Reuters blijven bezoekers gemiddeld twee keer zolang op een webpagina met een filmpje hangen in vergelijking met een pagina die alleen tekst bevat. Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan de gemiddelde duur van een websitebezoek. Hieruit wordt geconcludeerd of een webpagina de behoeften van haar bezoekers tegemoet komt of niet.
  • Een betere reputatie
    Levert het zien van een video waardevolle informatie, nieuwe inzichten, lachmomenten of speciale emoties op dan zorgt dit voor een goede reputatie. Een voorbeeld van een website met een goede reputatie is Frankwatching, een website over marketing. Zij hebben een grote groep met vaste volgers, een actief forum en vele inschrijvingen op de nieuwsbrief. Dit is allemaal te danken aan de kwaliteit en relevantie van de content.
Man wijzend naar SEO

De do’s en don’ts op het gebied van SEO

SEO kan je zien als een wedstrijd tussen jou en de zoekmachine. Om als winnaar uit deze strijd te komen, is het verstandig om bepaalde dingen juist wel of niet te doen. De regels worden bepaald door de updates die Google en andere zoekmachines regelmatig invoeren. Om je te helpen met SEO en hogere posities realiseren hebben wij een lijst met do’s en don’ts opgesteld.

SEO do’s

    1. Verzamel relevante backlinks van gewaardeerde websites
    2. Steek tijd en energie in het creëren van waardevolle content
      Wat wil je doelgroep weten? Het antwoord kun je vinden in longtail zoekwoorden, waarbij de zoekopdrachten uit meerdere termen bestaat en dus een duidelijke zoekintentie bevatten. Gebruik longtail keyword als inspiratie voor het bloggen.
    3. Gebruik zoekwoorden en synoniemen
      Selecteer zoekwoorden op basis van een uitgebreide analyse en laat deze termen terugkomen in de webteksten, titels, URL’s en metadata. Hiermee laat je Google weten waar een webpagina over gaat.
    4. Monitor je backlinks
      Maak gebruik van handige SEO tools om je linkprofiel te kijken. Laat backlinks met een negatieve waarde verwijderen.
    5. Verbeter de mobiele versie van je website
      De mobile-first index is één van de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van SEO. Bij het bepalen van de rangschikking in de zoekresultaten wordt eerst gekeken naar de mobiele versie voor je website, vervolgens naar de desktopversie.
    6. Maak gebruik van visuele content
      Bezoekers willen informatie zo eenvoudig en snel mogelijk vinden en verwerken. Het gebruik van afbeeldingen, tabellen, audio, illustratie en video’s kunnen hierbij helpen.
    7. Verbeter de snelheid van je website
      Deze quote van Maile Ohye, werknemer van Google verduidelijkt een hoop: “2 seconds is the threshold for ecommerce website acceptability. At Google, we aim for under a half second.”

SEO don’ts

 

  1. Focus op aantallen bij het verzamelen van backlinks
    Let op: het draait hierbij om kwaliteit, niet om kwantiteit.
  2. Zoekwoorden te vaak gebruiken
    Een hoge zoekwoorddichtheid wordt gezien als spam en sinds de Penguin update hard afgestraft door Google. De zoekwoorddichtheid is de verhouding tussen het aantal keer dat een zoekwoord gebruikt wordt en het totaal aantal woorden dat een webpagina bevat.
  3. Content kopiëren van andere websites
    Een quote of een citaat gebruiken valt hier niet onder, een webtekst gedeeltelijk of volledig overnemen wel.
  4. Exacte zoekwoorden gebruiken in de anchor teksten
    Het stukje tekst waar je een backlink achter plaatst, noem je een anchortekst. Exacte zoekwoorden te vaak gebruiken in anchorteksten wordt gezien als spam. Niet doen dus.
  5. Geen metadata toevoegen aan een webpagina
    De meta titel- en -omschrijving is wat gebruikers van Google te zien krijgen in de zoekresultaten. Maak je hier geen gebruik van dan neemt Google de eerste twee regels van een webtekst over, waardoor veel kliks verloren kunnen gaan.
  6. Focus niet alleen op algemene zoekwoorden
    Bij zoekwoorden zoals ‘Vakantie Bali’ is de concurrentie hoog. Het is lastig om websites met een hoge autoriteit in te halen. Zeker wanneer ze meer mankracht en budget in huis hebben. Richt je daarom op zoekwoorden waar de grote jongens zich niet op focussen.
  7. Rankings checken zonder tool te gebruiken
    Het gebruik van gratis tools zoals Google Search Console laten je in één oogopslag zien op welke zoektermen je goed of minder goed rankt. Bespaar jezelf tijd en maak hier gebruik van.
google op tablet

De belangrijkste updates van Google

De eerste prioriteit van Google is geld verdienen. Hoe verdient het geld? Door meer gebruikers aan te trekken en advertentieruimte te verkopen. Hoe trekt het meer gebruikers aan? Door de zoekmachine constant te verbeteren. En hoe voert het verbeteringen door? Je raadt al waar we naartoe willen: de updates van Google. Het gebruiksgemak mogen ze verbeteren, hoofdpijn leveren ze op bij websitebeheerders. Hierbij een overzicht met de belangrijkste updates van Google in de afgelopen jaren.

Een stukje geschiedenis

Google is opgericht in 1997. Met als doel om orde op zaken te stellen. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Er kwam steeds meer informatie online te staan. Maar hoe ga je deze informatie vinden als je niet de exacte URL weet? De zoekmachine van Google was het antwoord.

Sinds de start heeft Google haar gebruikers altijd op de eerste plek gezet. Zo werd het algoritme PageRank bedacht om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen. Dit was het eerste algoritme en daar zijn er ongeveer 250 bij gekomen. Bij een gewijzigde of een nieuwe algoritme kwam er een update, waarvan we de belangrijkste in dit artikel gaan bespreken.

Panda, 2011

De gouden tijd is over. Waar het voorheen vrij eenvoudig was om met content van lage kwaliteit hoog te ranken, ging Google na deze update meer waarde hechten aan de kwaliteit en relevantie van de content. Er werd korte metten gemaakt met veelvuldig gebruik van exacte zoekwoorden, het kopiëren van content en websites die meer advertenties hebben dan content. Deze update had impact op 12% van alle zoekresultaten.

Penguin, 2012

Voor de Penguin update werden er veel content sites gestart puur voor het linkbuilden. Backlinks werden onderling geruild, waarbij meerdere linkverwijzingen in een artikel werden geplaatst. Er werden backlinks geplaatst op niet-relevante websites waarbij dezelfde anchor veelvuldig gebruikt werd. De anchor is het stukje tekst waar een link achter geplaatst wordt. De Penguin update strafte een groot deel van de websites die zich hier schuldig aan maakten met lagere rankings of een verwijdering uit de zoekmachine.

Hummingbird, 2013

Na de Hummingbird update kijkt Google niet alleen naar exacte zoekwoorden, maar ook naar de combinatie tussen de woorden. Dit maakt het voor webpagina’s mogelijk om hoog te ranken op een zoekwoord, zonder dat het exacte zoekwoord in de content gebruikt wordt.

google app op een telefoon

Mobile, 2015

Voorheen werd de desktopversie van een website ook voor een smartphone gebruikt. Dit droeg niet bij aan een positieve gebruikerservaring en dus kwam Google met de Mobile update. Een goed werkende mobiele website werd na deze update beloond met hogere rankings. Ook de laadtijd van mobiele sites werd een aandachtspunt.

RankBrain, 2015

RankBrain wordt als onderdeel gezien van het Hummingbird algoritme. Je kunt het zien als een zelflerend systeem, waarmee het patronen in het zoekgedrag herkent en dus beter in staat is om de zoekintenties van de gebruikers in te schatten.

Possum, 2016

Na de Possum update werd er bij de lokale zoekresultaten rekening gehouden met de locatie waar de zoeker zich bevindt. Zoek je bijvoorbeeld op koffieshops dan laat het voornamelijk de koffieshops in de buurt zien.

Fred, 2017

Na de Fred update krijgen we te maken met grote schommelingen in de organische zoekresultaten. Hiervan worden voornamelijk websites met veel irrelevante content, automatisch gegenereerde content, advertentieruimte en/of affiliate links de dupe.

pagina met groene pijl

Off-page SEO: wat is het en wat heb je eraan?

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen, namelijk on-page SEO en off-page SEO. Het doel van on-page SEO is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Met de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden geef je invulling aan de webteksten, titels, URL’s, metadata en interne links. Bij off-page draait het om populariteit. Hoe meer relevante sites naar jouw website linken hoe populairder je bent, volgens de zoekmachines. Met als resultaat: hogere posities in de zoekresultaten. Hoe werkt off-page SEO precies? En waarom neemt het zo’n belangrijke plaats in binnen een succesvolle SEO-strategie?

Off-page SEO in het kort

Google en andere zoekmachines gebruiken het aantal verwijzingen (backlinks) om de populariteit van een website te bepalen. De rankings hangen weer af van de populariteit.

Een verwijzing is een link van een relevante website naar jouw site. Dit kan een losse link zijn op bijvoorbeeld de partnerpagina of een backlink in een blogartikel, ook wel in-content link genoemd. Belangrijk is dat de pagina waarvan gelinkt wordt relevant is, bezoekers heeft en waardevolle content heeft.Het draait tenslotte niet om het aantal backlinks, maar om de kwaliteit ervan.

Wanneer is een backlink waardevol?

Er zijn factoren die bepalen of een backlink waardevol is of niet:

  • Relevantie
    Een linkverwijzing van een relevante website. Dit betekent dat het onderwerp van deze site of de webpagina gerelateerd moet zijn aan de pagina naar waar gelinkt wordt.
  • Reputatie van de linkverwijzing
    Is een website up-to-date? Heeft het bezoekers? Hoe ziet de mobiele website eruit? Wat is het linkprofiel van de website waar linkverwijzing vandaan komt? Al deze aspecten bepalen de reputatie van een website.
  • De link levert traffic op
    De achterliggende gedachte van linkverwijzingen is dat deze verkeer opleveren. Daarom is het belangrijk dat je er regelmatig op de backlink geklikt wordt.

Backlinks van lage kwaliteit doen vaak meer kwaad dan goed. Via de Moz Link Explorer kun je de waarde van een backlink beoordelen door te kijken naar de pagina, domein en spam waarde. Een hoge spam waarde (hoger dan 3/17) wordt veroorzaakt door backlinks van een lage kwaliteit.

De domein- en paginawaarde geven de reputatie van een site en de desbetreffende pagina aan. De waarde wordt voornamelijk bepaald door het aantal jaar dat het domein bestaat, het aantal kwalitatieve verwijzingen, het aantal bezoekers en de relevantie van de content.

linkbuilding

Linkbuilden: hoe verzamel je backlinks?

Waarom tillen Google en andere zoekmachines zo zwaar aan backlinks? Het idee erachter is dat kwalitatieve en relevante content eerder gedeeld wordt door enthousiaste lezers, bloggers en andere sites. Zo zien zoekmachines een backlink als een teken dat de content gewaardeerd en dus gedeeld wordt. Wil je op een natuurlijke manier linkbuilden, dan zal je dus hele goede content moeten schrijven waarmee je de behoeften van je doelgroep tegemoet komt.

Creëer ik goede content, dan komen de backlinks dus vanzelf binnen? Nee, zo werkt het niet helemaal. Uiteindelijk zal je jouw content nog wel onder de aandacht moeten brengen. Anders wordt je artikel waarschijnlijk niet eens gelezen. Zo kun je een nieuw blogartikel op sociale netwerken plaatsen en hopen dat andere mensen deze ook weer met hun vrienden delen.

Eveneens is het slim om relevante websites een mailtje te sturen met een artikel die je hoog wilt laten ranken. Stel je voor dat je wel een gastblog wilt schrijven (met een backlink), een linkruil wilt opzetten of bereid bent om voor een linkplaatsing te betalen. Daarnaast zou je jezelf bij verschillende websites kunnen aanmelden zoals startpagina’s of bedrijfsgidsen. Dit geeft een leuke basis, maar uiteindelijk is er meer nodig om hoge rankings te realiseren.