laptop

De theorieën van SEO die je altijd kunt verfrissen

De wereld van Search Engine Optimization is voor jou niet onbekend. Je bent al een bepaalde tijd actief binnen de online marketing, dus veel is voor jou al vertrouwd. Er komt steeds meer informatie bij, waardoor het snel intimiderend kan lijken. Google heeft constant nieuwe updates, dus kan het lijken alsof je door het bos de bomen niet meer kan zien.

Om te voorkomen dat je achter al die informatie moet rennen, moet je steeds je kennis opfrissen. De basis van SEO moet voor jou geen vreemd iets zijn. Als de basis goed is, heb je een prima fundament om alle extra informatie op te bouwen.

Soms kun je de fundamentele dingen van SEO vergeten. Daarom is deze blog geschreven zodat je altijd een referentiepunt hebt als je even niet meer weet hoe het er aan toe gaat.

Dus welke fundamentele eigenschappen van SEO moet je altijd verfrissen ?
1. Het complete plaatje. Voordat je alle trucjes van SEO kent, zorg ervoor dat je weet waar het over gaat. Het doel van SEO is om je website te optimaliseren zodat deze hoger scoort in de zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw branche. Er zijn vele manieren om het te doen maar de voornaamste is het vergroten van je relevantie en autoriteit.
2. Domein en pagina autoriteit. Vervolgens ga je jouw kennis over de domein en pagina autoriteit verversen. Het basisidee is dit: de domein autoriteit geeft aan hoe betrouwbaar jouw domein is. De pagina autoriteit geeft aan hoe sterk een bepaalde pagina is. Die autoriteit van die pagina is afhankelijk van de autoriteit en de volume van inkomende links.
3. Algemene on-site optimalisatie. Onthoud hierbij dat het gaat om een verzameling van tactieken, waarvan de meeste eenvoudig te implementeren zijn. Het is gericht op het zichtbaar en indexeerbaar maken van je website voor zoekmachines.
4. Linkbuilden. Linkbuilden is wanneer je content verzorgt op een externe pagina ten voordele van jouw pagina’s. Het effectieve van linkbuilden is dat je een linkbuilder kunt aannemen, waardoor jij meer tijd en ruimte hebt om te focussen op jouw taken binnen jouw seo functie.

werktafel

5. Keyword onderzoek. Bepaalde target keywords zijn niet meer zo belangrijk als voorheen, toch je moet altijd de head keywords en long-tail keywords kunnen identificeren. Dit helpt om de richting van je campagne sturing te geven.

Naarmate je bezig bent des te meer de fundamentele elementen van SEO voor jou vanzelfsprekend worden. Je zult ook merken, hoe meer je de theorieen toe past des te meer je je veilig voelt binnen je functie.

Pexels op laptop

Stockfoto’s: de keuze tussen het ideale plaatje en het beste beeld voor je website

Onderzoek heeft aangetoond dat een blogartikel met een relevante afbeelding 94% vaker weergeven wordt dan een artikel zonder visuele content. Het maakt een webpagina aantrekkelijker, geeft de verbeeldingskracht een boost en trekt uiteindelijk de aandacht van de bezoeker. Niet iedereen heeft tijd en de juiste vaardigheden in huis om zelf afbeeldingen te creëren. Gelukkig zijn er leveranciers van fotomateriaal die altijd wel een passende foto op voorraad hebben.

Wat zijn stockfoto’s precies?

Een stockfoto betekent letterlijk ‘foto op voorraad’. Via websites zoals Pexels wordt een grote voorraad met afbeeldingen aangeboden. Sommige foto’s zijn gratis, andere kosten geld.

Om toegang te krijgen tot stockfoto’s maak je een account aan. Vervolgens kun je via de zoekfunctie de gewenste afbeeldingen vinden. Een website zoals Pexels werkt samen met professionele fotografen die voor de afbeeldingen zorgen, waardoor de kwaliteit van de foto’s vaak hoog ligt en het aanbod zeer gevarieerd is. De prijzen voor stockfoto’s zijn laag in vergelijking met een privé fotograaf.

Het nadeel is dat iedereen van deze afbeeldingen gebruik kan maken. Daarnaast is het soms lastig om beeldmateriaal te vinden wanneer deze aan meerdere eisen moet voldoen.

Hoe vind je de juiste afbeelding?

Het vinden van een goede afbeelding is niet makkelijker. Het is belangrijk dat het beeldmateriaal de webtekst ondersteunt en ook echt waarde toevoegt. Hieronder een aantal tips:

  • Match met het ontwerp van je website
    Past de afbeelding bij datgene dat je wilt uitstralen en de kleuren van je huisstijl? Een item kan op talloze manieren in beeld gebracht zijn. Welke stijl sluit het beste aan bij jouw website?
  • Consistentie met andere afbeeldingen
    Consistentie zorgt voor een professionele uitstraling. Gebruik je altijd een specifieke filter voor je afbeeldingen, ga dan niet opeens een compleet andere filter gebruiken.
  • Kies voor afbeeldingen met mensen
    Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen met een gezicht voor 38% meer likes zorgen. Een afbeelding met mensen erin trekt de aandacht en wekt emoties bij de ontvanger op.
    Kies voor relevante afbeeldingen
    Klinkt logisch, maar nog steeds worden er afbeeldingen gebruikt die weinig te maken hebben met de webtekst. Je gebruikt afbeeldingen om informatie, een gevoel of een gedachte aan de hand van verbeelding te bevestigen.

Pixabay op een tablet

Stockfoto’s aanbieders

En dan nu: welke aanbieder moet je kiezen? Het kan geen kwaad om bij meerdere stockfoto aanbieders een account aan te maken. Vaak lukt het niet om alle benodigde foto’s bij één aanbieder te vinden. Gelukkig zijn er voldoende gratis websites waar je stockfoto’s kunt downloaden. Bij betaalde varianten betaal je vaak per foto of per maand.

  • Pixabay
    Heeft meer dan 290.000 gratis foto’s beschikbaar, allemaal in hoge resolutie. Je mag de foto’s zowel voor commerciële als niet-commerciële doeleinden gebruiken en hoeft er geen bronvermelding bij te zetten.
    Website Pixabay
  • Pexels
    Pexels heeft ruim 1.400 gratis foto’s online staan. Dagelijks komen er 30 nieuwe foto’s bij. Via de zoekfunctie is het bijzonder eenvoudig om naar afbeeldingen te zoeken.
    Website Pexels
  • Picjumbo
    Voor 6 dollar per maand mag je 30 afbeeldingen per maand downloaden. Er worden je verder geen beperkingen opgelegd, ook een bronvermelding is geen vereiste.
    Website Picjumbo
  • New Old Stock
    Op deze website vind je oude vintage afbeeldingen. Ook lekker old school: de website beschikt niet over een zoekfunctie. Alle foto’s zijn gratis en kunnen zonder beperkingen gebruikt worden.
    Website New Old Stock
computerscherm met een video

‘Video SEO’, wat is dat eigenlijk?

Onze hersenen verwerken visuele informatie 60,000 keer sneller dan tekst. Geen wonder dat visuele content zoals video’s een steeds belangrijkere rol gaan spelen op het internet. Eveneens heeft het gebruik van video’s een positieve invloed op SEO. Bezoekers die een video bekijken blijven namelijk langer op een website hangen. Prima, video’s creëren dus. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw video ook gevonden en bekeken wordt? Het antwoord is video SEO.

Wat is video SEO?

Video SEO is een combinatie van werkzaamheden waarmee de vindbaarheid van een video verbeterd wordt. Let op: het doel van video SEO is meer bezoekers naar de website zelf krijgen en dus niet naar je YouTube-kanaal, mocht je hier video’s gehost hebben.

De slimme lezer heeft opgemerkt dat de webcrawlers van zoekmachines alleen webteksten kunnen indexeren. Hoe wordt een video ooit gevonden? Dit door de onderstaande elementen met zoekwoorden, waar je op gevonden wilt worden, in te vullen:

  • On-page elementen: titels, URL en metadata.
  • Inleiding: schrijf een korte inleiding waarin je aangeeft waar de video over gaat.
  • Categorieën: maak voor elk onderwerp een categorie aan en voeg hier een omschrijving aan toe.
  • Tags: dit zijn een soort labels die je aan een blogpost kunt hangen. Meestal wordt een video via een blogpost online geplaatst.
  • Video titel: vul hier de naam van de titel in
  • Alt-attribuut: vul hier een omschrijving van de video in

 

Tekening van computerscherm

Wat levert video SEO op?

Visuele content trekt de aandacht van bezoekers. Informatie wordt sneller verwerkt, beter onthouden en mensen kunnen de aandacht er makkelijker bijhouden in vergelijking met het lezen van een tekst.

Video SEO kan veel voordelen opleveren, zowel voor SEO in het algemeen als voor de inkomsten gegenereerd uit de website:

  • Backlinks realiseren
    Aan de hand van een video wordt het makkelijker iets begrijpbaar uit te leggen, iemand aan het lachen te maken of een emotie op te wekken. Lukt dit en steekt je video goed in elkaar, dan zijn bezoekers eerder geneigd deze met online te delen. Het resultaat: waardevolle backlinks vanaf sociale netwerken, blogs en informatieve websites.
    Een backlink is een verwijzing vanaf een relevante website. Het aantal backlinks en met name de kwaliteit ervan hebben invloed op de rankings in de zoekresultaten.
  • Toename conversies
    Iedereen heeft wel eens iets online besteld, waarbij de afbeeldingen in de webwinkel niet overeenkwam met het product in de werkelijkheid. Het resultaat: een teleurstellend gevoel.
    Met video’s schep je de juiste verwachtingen. Volgens Invodo zijn 52% van de consumenten eerder geneigd om een bestelling te plaatsen wanneer ze het product in een filmpje gezien hebt. Het neemt twijfels weg.
  • Gemiddelde duur van websitebezoek schiet omhoog
    Volgens Thomson Reuters blijven bezoekers gemiddeld twee keer zolang op een webpagina met een filmpje hangen in vergelijking met een pagina die alleen tekst bevat. Google en andere zoekmachines hechten veel waarde aan de gemiddelde duur van een websitebezoek. Hieruit wordt geconcludeerd of een webpagina de behoeften van haar bezoekers tegemoet komt of niet.
  • Een betere reputatie
    Levert het zien van een video waardevolle informatie, nieuwe inzichten, lachmomenten of speciale emoties op dan zorgt dit voor een goede reputatie. Een voorbeeld van een website met een goede reputatie is Frankwatching, een website over marketing. Zij hebben een grote groep met vaste volgers, een actief forum en vele inschrijvingen op de nieuwsbrief. Dit is allemaal te danken aan de kwaliteit en relevantie van de content.
Man wijzend naar SEO

De do’s en don’ts op het gebied van SEO

SEO kan je zien als een wedstrijd tussen jou en de zoekmachine. Om als winnaar uit deze strijd te komen, is het verstandig om bepaalde dingen juist wel of niet te doen. De regels worden bepaald door de updates die Google en andere zoekmachines regelmatig invoeren. Om je te helpen met SEO en hogere posities realiseren hebben wij een lijst met do’s en don’ts opgesteld.

SEO do’s

    1. Verzamel relevante backlinks van gewaardeerde websites
    2. Steek tijd en energie in het creëren van waardevolle content
      Wat wil je doelgroep weten? Het antwoord kun je vinden in longtail zoekwoorden, waarbij de zoekopdrachten uit meerdere termen bestaat en dus een duidelijke zoekintentie bevatten. Gebruik longtail keyword als inspiratie voor het bloggen.
    3. Gebruik zoekwoorden en synoniemen
      Selecteer zoekwoorden op basis van een uitgebreide analyse en laat deze termen terugkomen in de webteksten, titels, URL’s en metadata. Hiermee laat je Google weten waar een webpagina over gaat.
    4. Monitor je backlinks
      Maak gebruik van handige SEO tools om je linkprofiel te kijken. Laat backlinks met een negatieve waarde verwijderen.
    5. Verbeter de mobiele versie van je website
      De mobile-first index is één van de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van SEO. Bij het bepalen van de rangschikking in de zoekresultaten wordt eerst gekeken naar de mobiele versie voor je website, vervolgens naar de desktopversie.
    6. Maak gebruik van visuele content
      Bezoekers willen informatie zo eenvoudig en snel mogelijk vinden en verwerken. Het gebruik van afbeeldingen, tabellen, audio, illustratie en video’s kunnen hierbij helpen.
    7. Verbeter de snelheid van je website
      Deze quote van Maile Ohye, werknemer van Google verduidelijkt een hoop: “2 seconds is the threshold for ecommerce website acceptability. At Google, we aim for under a half second.”

SEO don’ts

 

  1. Focus op aantallen bij het verzamelen van backlinks
    Let op: het draait hierbij om kwaliteit, niet om kwantiteit.
  2. Zoekwoorden te vaak gebruiken
    Een hoge zoekwoorddichtheid wordt gezien als spam en sinds de Penguin update hard afgestraft door Google. De zoekwoorddichtheid is de verhouding tussen het aantal keer dat een zoekwoord gebruikt wordt en het totaal aantal woorden dat een webpagina bevat.
  3. Content kopiëren van andere websites
    Een quote of een citaat gebruiken valt hier niet onder, een webtekst gedeeltelijk of volledig overnemen wel.
  4. Exacte zoekwoorden gebruiken in de anchor teksten
    Het stukje tekst waar je een backlink achter plaatst, noem je een anchortekst. Exacte zoekwoorden te vaak gebruiken in anchorteksten wordt gezien als spam. Niet doen dus.
  5. Geen metadata toevoegen aan een webpagina
    De meta titel- en -omschrijving is wat gebruikers van Google te zien krijgen in de zoekresultaten. Maak je hier geen gebruik van dan neemt Google de eerste twee regels van een webtekst over, waardoor veel kliks verloren kunnen gaan.
  6. Focus niet alleen op algemene zoekwoorden
    Bij zoekwoorden zoals ‘Vakantie Bali’ is de concurrentie hoog. Het is lastig om websites met een hoge autoriteit in te halen. Zeker wanneer ze meer mankracht en budget in huis hebben. Richt je daarom op zoekwoorden waar de grote jongens zich niet op focussen.
  7. Rankings checken zonder tool te gebruiken
    Het gebruik van gratis tools zoals Google Search Console laten je in één oogopslag zien op welke zoektermen je goed of minder goed rankt. Bespaar jezelf tijd en maak hier gebruik van.
google op tablet

De belangrijkste updates van Google

De eerste prioriteit van Google is geld verdienen. Hoe verdient het geld? Door meer gebruikers aan te trekken en advertentieruimte te verkopen. Hoe trekt het meer gebruikers aan? Door de zoekmachine constant te verbeteren. En hoe voert het verbeteringen door? Je raadt al waar we naartoe willen: de updates van Google. Het gebruiksgemak mogen ze verbeteren, hoofdpijn leveren ze op bij websitebeheerders. Hierbij een overzicht met de belangrijkste updates van Google in de afgelopen jaren.

Een stukje geschiedenis

Google is opgericht in 1997. Met als doel om orde op zaken te stellen. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Er kwam steeds meer informatie online te staan. Maar hoe ga je deze informatie vinden als je niet de exacte URL weet? De zoekmachine van Google was het antwoord.

Sinds de start heeft Google haar gebruikers altijd op de eerste plek gezet. Zo werd het algoritme PageRank bedacht om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen. Dit was het eerste algoritme en daar zijn er ongeveer 250 bij gekomen. Bij een gewijzigde of een nieuwe algoritme kwam er een update, waarvan we de belangrijkste in dit artikel gaan bespreken.

Panda, 2011

De gouden tijd is over. Waar het voorheen vrij eenvoudig was om met content van lage kwaliteit hoog te ranken, ging Google na deze update meer waarde hechten aan de kwaliteit en relevantie van de content. Er werd korte metten gemaakt met veelvuldig gebruik van exacte zoekwoorden, het kopiëren van content en websites die meer advertenties hebben dan content. Deze update had impact op 12% van alle zoekresultaten.

Penguin, 2012

Voor de Penguin update werden er veel content sites gestart puur voor het linkbuilden. Backlinks werden onderling geruild, waarbij meerdere linkverwijzingen in een artikel werden geplaatst. Er werden backlinks geplaatst op niet-relevante websites waarbij dezelfde anchor veelvuldig gebruikt werd. De anchor is het stukje tekst waar een link achter geplaatst wordt. De Penguin update strafte een groot deel van de websites die zich hier schuldig aan maakten met lagere rankings of een verwijdering uit de zoekmachine.

Hummingbird, 2013

Na de Hummingbird update kijkt Google niet alleen naar exacte zoekwoorden, maar ook naar de combinatie tussen de woorden. Dit maakt het voor webpagina’s mogelijk om hoog te ranken op een zoekwoord, zonder dat het exacte zoekwoord in de content gebruikt wordt.

google app op een telefoon

Mobile, 2015

Voorheen werd de desktopversie van een website ook voor een smartphone gebruikt. Dit droeg niet bij aan een positieve gebruikerservaring en dus kwam Google met de Mobile update. Een goed werkende mobiele website werd na deze update beloond met hogere rankings. Ook de laadtijd van mobiele sites werd een aandachtspunt.

RankBrain, 2015

RankBrain wordt als onderdeel gezien van het Hummingbird algoritme. Je kunt het zien als een zelflerend systeem, waarmee het patronen in het zoekgedrag herkent en dus beter in staat is om de zoekintenties van de gebruikers in te schatten.

Possum, 2016

Na de Possum update werd er bij de lokale zoekresultaten rekening gehouden met de locatie waar de zoeker zich bevindt. Zoek je bijvoorbeeld op koffieshops dan laat het voornamelijk de koffieshops in de buurt zien.

Fred, 2017

Na de Fred update krijgen we te maken met grote schommelingen in de organische zoekresultaten. Hiervan worden voornamelijk websites met veel irrelevante content, automatisch gegenereerde content, advertentieruimte en/of affiliate links de dupe.

pagina met groene pijl

Off-page SEO: wat is het en wat heb je eraan?

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen, namelijk on-page SEO en off-page SEO. Het doel van on-page SEO is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Met de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden geef je invulling aan de webteksten, titels, URL’s, metadata en interne links. Bij off-page draait het om populariteit. Hoe meer relevante sites naar jouw website linken hoe populairder je bent, volgens de zoekmachines. Met als resultaat: hogere posities in de zoekresultaten. Hoe werkt off-page SEO precies? En waarom neemt het zo’n belangrijke plaats in binnen een succesvolle SEO-strategie?

Off-page SEO in het kort

Google en andere zoekmachines gebruiken het aantal verwijzingen (backlinks) om de populariteit van een website te bepalen. De rankings hangen weer af van de populariteit.

Een verwijzing is een link van een relevante website naar jouw site. Dit kan een losse link zijn op bijvoorbeeld de partnerpagina of een backlink in een blogartikel, ook wel in-content link genoemd. Belangrijk is dat de pagina waarvan gelinkt wordt relevant is, bezoekers heeft en waardevolle content heeft.Het draait tenslotte niet om het aantal backlinks, maar om de kwaliteit ervan.

Wanneer is een backlink waardevol?

Er zijn factoren die bepalen of een backlink waardevol is of niet:

  • Relevantie
    Een linkverwijzing van een relevante website. Dit betekent dat het onderwerp van deze site of de webpagina gerelateerd moet zijn aan de pagina naar waar gelinkt wordt.
  • Reputatie van de linkverwijzing
    Is een website up-to-date? Heeft het bezoekers? Hoe ziet de mobiele website eruit? Wat is het linkprofiel van de website waar linkverwijzing vandaan komt? Al deze aspecten bepalen de reputatie van een website.
  • De link levert traffic op
    De achterliggende gedachte van linkverwijzingen is dat deze verkeer opleveren. Daarom is het belangrijk dat je er regelmatig op de backlink geklikt wordt.

Backlinks van lage kwaliteit doen vaak meer kwaad dan goed. Via de Moz Link Explorer kun je de waarde van een backlink beoordelen door te kijken naar de pagina, domein en spam waarde. Een hoge spam waarde (hoger dan 3/17) wordt veroorzaakt door backlinks van een lage kwaliteit.

De domein- en paginawaarde geven de reputatie van een site en de desbetreffende pagina aan. De waarde wordt voornamelijk bepaald door het aantal jaar dat het domein bestaat, het aantal kwalitatieve verwijzingen, het aantal bezoekers en de relevantie van de content.

linkbuilding

Linkbuilden: hoe verzamel je backlinks?

Waarom tillen Google en andere zoekmachines zo zwaar aan backlinks? Het idee erachter is dat kwalitatieve en relevante content eerder gedeeld wordt door enthousiaste lezers, bloggers en andere sites. Zo zien zoekmachines een backlink als een teken dat de content gewaardeerd en dus gedeeld wordt. Wil je op een natuurlijke manier linkbuilden, dan zal je dus hele goede content moeten schrijven waarmee je de behoeften van je doelgroep tegemoet komt.

Creëer ik goede content, dan komen de backlinks dus vanzelf binnen? Nee, zo werkt het niet helemaal. Uiteindelijk zal je jouw content nog wel onder de aandacht moeten brengen. Anders wordt je artikel waarschijnlijk niet eens gelezen. Zo kun je een nieuw blogartikel op sociale netwerken plaatsen en hopen dat andere mensen deze ook weer met hun vrienden delen.

Eveneens is het slim om relevante websites een mailtje te sturen met een artikel die je hoog wilt laten ranken. Stel je voor dat je wel een gastblog wilt schrijven (met een backlink), een linkruil wilt opzetten of bereid bent om voor een linkplaatsing te betalen. Daarnaast zou je jezelf bij verschillende websites kunnen aanmelden zoals startpagina’s of bedrijfsgidsen. Dit geeft een leuke basis, maar uiteindelijk is er meer nodig om hoge rankings te realiseren.

BLOG in praatwolkjes

Bloggen en SEO gaan hand in hand

Bloggen is onderdeel van content marketing. Hierbij staat wat je doelgroep wil horen centraal. Door in de behoeften van je doelgroep tegemoet te komen, blijven ze langer op je website hangen wat een positieve invloed kan hebben op de rankings. Klinkt leuk, maar goede content creëren is tijdrovend en we zijn al druk genoeg. Dus stel je terecht de vraag: heeft bloggen nu werkelijk invloed op de rankings in de zoekmachine?

De relatie tussen bloggen en SEO

Ja, bloggen kan een grote invloed hebben op je posities in Google en andere zoekmachines, mits je het op de juiste manier aanpakt. En daar is enige voorbereiding zoals een zoekwoordanalyse voor nodig. Knoop daarbij in je oren: het draait allemaal om kwaliteit en relevantie, niet om kwantiteit. Natuurlijk is het belangrijk dat je regelmatig een blog online plaatst, maar de kwaliteit zal altijd de hoogste prioriteit moeten hebben. Mensen worden overspoeld met content, waardoor bezoekers alleen tijd besteden aan relevante informatie.

Met bloggen krijg je de kans om te laten zien hoeveel kennis je in huis hebt, waarbij ook de presentatie ervan een belangrijke rol speelt. Niemand heeft zin om een tekst zonder titels, afbeeldingen en/of video’s en illustraties te lezen. Hoe beknopter hoe beter, mensen hebben tenslotte maar weinig tijd.

Eveneens laat je Google en andere zoekmachines zien dat je een expert bent op een specifiek gebied. Met als resultaat dat je vaker getoond wordt bij zoekopdrachten gerelateerd aan het onderwerp van je website.

Maak bloggen onderdeel van je SEO-strategie

Stel,  je verkoopt fietsen. Laten we ervan uitgaan dat mensen eerst op onderzoek gaan, voordat ze besluiten welke fiets het beste bij hun past. Ze praten met vrienden, bezoeken de lokale fietsenmaker en stellen vragen aan Google. Richt je je alleen op converterende zoekwoorden, zoals ‘Giant fiets kopen’ dan sla je waarschijnlijk de plank mis. Waarom? Omdat je eerst het vertrouwen van mensen moet winnen door een relatie met ze op te bouwen.

Middels bloggen begeleid je mensen door het aankoopproces heen. Steekt de interne linkbuilding goed in elkaar en worden alle vragen in meerdere blogs beantwoord, dan blijft de bezoeker op je website hangen en ondertussen ‘leren jullie elkaar beter kennen’. Je wint het vertrouwen.

Zie het als de lokale fietsenmaker. Hij bouwt eerst een relatie met zijn klanten op door hun vragen te beantwoorden en voor hun klaar te staan. Wanneer het vertrouwen gewonnen heeft, maakt hij de sale. Hetzelfde doe je met bloggen. Je beantwoord alle vragen van je doelgroep, wint het vertrouwen en maakt de sale.

blog op een typmachine

Hoe blogs je algemene rankings beïnvloeden

Een website met weinig content zal er langer over doen om domeinwaarde op te bouwen. De domeinwaarde is één van de belangrijke factoren waarmee de rankings bepaald worden. Hoe meer waardevolle en relevante content, hoe hoger je domeinwaarde.

Mensen willen alle benodigde informatie binnen één zoekopdracht vinden. Zo weinig tijd hebben ze. Het aantal interacties en de duur van het bezoek neemt toe wanneer vragen van bezoekers beantwoord worden. Merkt Google dat jouw blogartikelen relevant zijn aan de zoekintenties van haar gebruikers, dan wordt dat beloond met hogere rankings.

Focus op longtail zoekwoorden

Longtail keywords zijn zoekopdrachten die uit meerdere termen bestaan. ‘Hoe kom ik van mijn hoofdpijn af’ is een voorbeeld van van een longtail zoekwoord.

Content is king, kroon

‘Content is king’, of toch niet?

‘Content is king’, wordt al jaren geschreeuwd op het internet en in marketingboeken. Content is belangrijk voor de rankings in Google, voor branding, het bereiken van je doelgroep en uiteindelijk het verhogen van je sales werd gezegd. Maar tijden veranderen, dus moeten we onszelf afvragen of deze term nog steeds van toepassing is in 2018?. Dus bij deze: is content inmiddels van zijn troon gestoten of nog steeds heer en meester in de dynamische marketingwereld die we nu kennen?

Content marketing: een korte terugblik

Content marketing is voor een lange tijd een hippe term geweest in de marketingwereld. ‘Content is king’ en iedereen moet meedoen. Daar kwam het eigenlijk op neer.

Het grote verschil met traditionele marketing is dat plotseling de ontvanger centraal stond. De vraag ‘wat wil ik mijn doelgroep vertellen?’ veranderde naar ‘wat wil mijn doelgroep horen?’. Er wordt dus gekeken naar de behoeften van de doelgroep. Maar hoe vind je deze?

Simpel, door naar het zoekgedrag te kijken. Welke zoekwoorden gebruiken ze en welke intentie zit hierachter? Op basis van zoekwoordanalyses bepalen bedrijven de onderwerpen waar ze over schrijven. Deze content wordt gedeeld op websites, sociale media netwerken, nieuwsbrieven, digitale magazines en e-books.

Is content marketing dan doodverklaard?

Doodverklaard is wat kort door de bocht. Iedereen is massaal content gaan creëren,waardoor het zijn waarde verliest. Zoek op ‘WordPress website bouwen’ en je vindt 1,3 miljoen resultaten in de vorm van artikelen, video’s, podcasts, e-books, handleidingen en online magazines.

Bedrijven vechten massaal om de aandacht, terwijl bij mensen de spanningsboog van mensen afneemt. De hoge concurrentie en de aanwezigheid van grote bedrijven met een hoog budget maken het niet makkelijk om boven de massa uit te springen. Conclusie: alleen met content marketing kom je er dus niet.

Online Marketing

Zonder een SEO-strategie kom je er niet

Marketinggoeroes geven aan dat je de doelgroep moet laten bepalen waar je content over gaat. Dus het uitvoeren van een zoekwoordanalyse is wat je doet. Vervolgens schrijf je een geweldig artikel waarin alle vragen van je doelgroep beantwoord worden. Kan niet misgaan toch?

Nou, toch wel. Uitstekende content wordt namelijk niet 1,2,3 beloond met bezoekers. Richt je daarom op de vindbaarheid van je content door te beginnen met SEO.

Hoe maak je content vindbaar?

  • Zoekwoordanalyse
    Vind wat je doelgroep wilt weten. Kijk hierbij verder dan algemene zoekwoorden zoals ‘schutting kopen’, maar kijk ook naar longtail zoekwoorden zoals ‘hoe onderhoud ik een houten schutting’.
  • Content creëren
    Na het selecteren van de zoekwoorden weet je wat van content je doelgroep wilt zien. Wees creatief en gebruik afbeeldingen, video’s, audio en illustraties om het verhaal te verduidelijken.
  • On-page elementen instellen
    Door de zoekwoorden en synoniemen hiervan terug te laten keren in de content, URL en metatitel- en -omschrijving weet Google waar je op gevonden wilt worden. Het invullen van deze elementen is cruciaal in het vindbaar maken van je content.
  • Linkprofiel opbouwen
    Google en andere zoekmachines beschouwen verwijzingen van relevante websites naar jouw content als een soort stem. Hoe meer stemmen, hoe hoger je geplaatst wordt in de zoekresultaten. Wees er bewust van dat het draait om kwaliteit, niet om kwantiteit.

Wij zeggen liever ‘Content is king en SEO is Queen’. Ze kunnen niet zonder elkaar. Heb je het gevoel dat je de plank misslaat en kun je wel wat hulp gebruiken? Specialisten dienen zich graag aan als huwelijksbemiddelaars, waarbij ze king en queen weer samenbrengen!

Srabble letters SEO

De 5 onmisbare tools voor goede SEO op jouw website

Heb je ervaring met SEO dan weet je hoe tijdrovend zoekmachinemarketing kan zijn. Werkzaamheden zoals de beste zoekwoorden vinden, statistieken analyseren en webpagina’s optimaliseren zijn slechts een greep uit de to-do-lijst van een SEO-specialist. Gelukkig hebben wij 5 handige tools gevonden waarmee SEO-optimalisatie niet alleen makkelijker wordt, maar ook minder tijd in beslag neemt. Van onmisbare basis tools die iedere sitebeheerder zou moeten gebruiken tot krachtige hulpmiddelen waarmee je een hele website in slechts enkele seconden analyseert.

1. SEMrush – zoekwoorden vinden, selecteren en analyseren

SEMrush is een goede aanvulling op de zoekwoordplanner van Google. Het geeft een overzicht van de meest relevante zoektermen voor jouw website. Eveneens gebruik je deze tool om de concurrentie te analyseren en te kijken welke zoekwoorden zij gebruiken. Handig, ter inspiratie voor het vinden van nieuwe zoekwoorden. Maar ook om te kijken hoe hoog de concurrentie voor een zoekwoord is. SEMrush is gratis, maar de mogelijkheden zijn dan wel wat beperkt. Het goedkoopste pakket start vanaf € 99 per maand.

2. Google Search Console – rankings bepalen

Niemand heeft zin om alle pagina’s in de zoekresultaten langs te gaan. Met de gratis tool Google Search Console zie je in één overzicht alle zoekwoorden waar je op rankt. Zo weet je direct welke zoekwoorden meer aandacht nodig hebben. Een tijdbesparende tool doordat je niet meer alle pagina’s in de zoekresultaten af hoef te gaan.

3. Yoast WordPress Plugin – hoe SEO-vriendelijk is je post?

De Yoast Plugin geeft aan de hand van een stoplicht aan hoe goed jouw blogpost of webpagina scoort op de on-page SEO-elementen. Het kijkt of de door jouw ingevulde zoekwoorden terug te vinden zijn in de on-page elementen: titels, webteksten, URL’s en metatitel- en -beschrijving. Rood betekent dat er nog veel werk aan de winkel is. Bij oranje zijn er een aantal verbeteringen nodig en met groen ben je ready to go. Het handige aan deze tool is dat het je ook laat zien wat je moet verbeteren om het stoplicht op groen te krijgen.

computerscherm met statistieken

4. Moz Open Site Explorer – linkprofiel bekijken

Met de Moz Open Site Explorer zie je in één oogopslag welke sites naar jouw websites linken. Het werkt heel simpel. Je voert een willekeurige URL in en ontvangt de volgende informatie: de domein- en paginawaarde en alle backlinks die naar deze specifieke URL verwijzen. Ook is het mogelijk om webpagina’s van concurrenten te analyseren. Waarom zou je dit willen weten? Omdat het aantal verwijzingen naar jouw website en de relevantie ervan de rankings beïnvloeden.

5. GT Metrix – hoe snel is jouw website?

Google en haar gebruikers houden van websites met een snelle laadtijd. Het device, de internetverbinding en browsers zijn externe factoren die de snelheid beïnvloeden, waardoor de laadtijd op je eigen computer niet altijd een realistische indicatie geeft. De GT Metrix is een handig tool om de exacte snelheid van je website in seconden mee te bepalen. Een groot pluspunt: het geeft eveneens suggesties hoe je de snelheid van je website omhoog kan brengen.

wordpress logo

WordPress en SEO: de mogelijkheden

Praten we over een Content Management System (CMS) dan hebben we het al gauw over WordPress. 1,8 miljoen websites zijn er inmiddels mee gebouwd. Waarom? Goede vraag. Maar we denken dat de gebruiksvriendelijke beheeromgeving en de talloze functionaliteiten een grote rol spelen bij het succes van WordPress. Eveneens wordt WordPress gezien als een CMS-systeem dat SEO-vriendelijk is. Wat bedoelen ze hier precies mee? En wat zijn dan de mogelijkheden binnen WordPress op het gebied van SEO-optimalisatie?

Eenvoudig content toevoegen.

Bij SEO draait het om content. Zonder content bouwt je website geen waarde op en is de kans wellicht kleiner dat deze in de zoekresultaten van Google weergeven wordt. WordPress was in eerste instantie bedoeld voor bloggers, waardoor het toevoegen van tekst, afbeeldingen, video’s en interne links altijd al eenvoudig is geweest. Ook kun je per pagina zelf invulling geven aan een URL wat het mogelijk maakt om trefwoorden toe te voegen. Google ziet zoekwoorden graag terug in de URL, zodat ze direct weten waar een webpagina over gaat.

Structuur in je website aanbrengen

Google en andere zoekmachines houden van structuur. WordPress speelt hierop in door het toevoegen van header tags eenvoudig te maken. Met de headers vertel je de zoekmachines waar een pagina over gaat. Hoe zorg je nog meer voor een optimale websitestructuur?

  • Een menu aanmaken.
    Via de instellingen in WordPress maak je binnen een minuut een menu aan. Bij het toevoegen van een menu-item heb je de keuze uit pagina’s, blogteksten of een willekeurige URL. Zo krijgen de zoekmachines een beeld van de belangrijkste pagina’s.
  • Sidebars toevoegen.
    Door links toe te voegen aan je sidebars weten zoekmachines welke onderwerpen gerelateerd aan elkaar zijn. Eveneens verbetert het de gebruikerservaring.
  • Footer inrichten.
    Maak een menu aan voor de footer. Zo kunnen bezoekers van hieruit naar de belangrijkste pagina’s op je website navigeren.

Meta titel en omschrijving toevoegen

De meta titel en omschrijving worden weergeven in de zoekresultaten. Het geeft zowel de zoekmachines als de gebruiker een idee waar een webpagina over gaat. Met gratis plug-ins, zoals Yoast, wordt het toevoegen van de metadata een fluitje van een cent. Aan de hand van een stoplicht geeft deze plug-in aan of een webpagina of blogpost SEO-ready is. Groen licht is een goed teken. Bij oranje zijn er nog verbeteringen nodig en bij rood scoort de pagina-optimalisatie op bijna alle fronten een onvoldoende.

Een geweldige gebruikerservaring creëren

Het ontwerp, de kleuren en lettertypen bepalen grotendeels de gebruikerservaring. Door het grote aanbod van templates en plug-ins zijn de mogelijkheden op het gebied van webdesign eindeloos. Dit maakt het eenvoudig om webdesign aan te passen wanneer je merkt dat een pagina niet goed genoeg presteert.

Wordpress logo

Responsive templates

Eveneens zijn de meeste WordPress templates responsive. Dit betekent dat de template zich automatisch aan het formaat van het device aanpast. Erg belangrijk, aangezien Google onlangs de mobile-first index introduceerde. Sindsdien kijkt de zoekmachine eerst naar de mobiele versie van je website bij het bepalen van de rangschikking in de zoekresultaten, vervolgens kijkt het naar de desktopversie.

Veel templates zijn uitgerust met website builders. Dit maakt het mogelijk om een pagina op mobiele apparaten anders te weergeven dan op de desktopversie. Een mobiele website met veel tekst komt al gauw overweldigend over. Met de website builders is het mogelijk om de teksten onder tabbladen te weergeven. De teksten zijn dan verstopt onder een tabblad en door erop te klikken krijgt de bezoeker de volledige tekst te zien.