Het ontstaan van SEO
Het gebruik van SEO is niet in één dag ontstaan. Hier gaat een ontwikkeling van een paar jaar aan vooraf. Google is namelijk niet de allereerste online zoekmachine ooit, hier zijn nog tools als Archie, AltaVista en Yahoo aan vooraf gegaan met elk een geheel eigen werkwijze. Dit varieerde van online informatie vinden door middel van open documenten, tot een klein overzicht van de meest relevante websites. Maar één ding is zeker: bij het ontstaan van SEO staan zoekmachines centraal.
Archie
We gaan terug naar het jaar 1990, waar Archie (afgeleid van ‘archive) de bekendste zoekmachine is ontstaan. Keywords en strategieën onder de naam SEO deden er in deze periode nog niet toe. Informatie werd gevonden aan de hand van beschikbare documenten op open websites. De kans bestond dan ook dat het wel even duurde voordat je de gevraagde informatie vond. Daarnaast was deze zoekmachine bij zijn ontstaan lang niet zo toegankelijk zoals we Google nu kennen. Alleen ICT’ers en andere experts in deze branche raadpleegden Archie af en toe wanneer ze op zoek waren naar bepaalde informatie. Immers kon je toentertijd nog niet zo veel websites online te vinden als nu. Archieven en andere documenten waren de belangrijkste informatiebronnen.
Ontstaan WebCrawler, Lycos en AltaVista
Na het ontstaan van Archie volgden er nog een aantal andere zoekmachines, met elk een eigen werkwijze. In 1994 kon je online op zoek naar informatie via WebCrawler. Het verschil met Archie is dat WebCrawler niet zocht in documenten op open websites, maar in de teksten van de websites zelf. Aan de hand van jouw zoekterm kreeg je een overzicht van de 25 meest relevante websites te zien. In hetzelfde jaar is Lycos ontstaan. Een jaar later kon je ook gebruikmaken van Yahoo en AltaVista. Nieuwsgierig geworden naar deze voorgangers van SEO? Tegenwoordig is het nog steeds mogelijk om de genoemde zoekmachines te raadplegen, op Archie en AltaVista na.
Het ontstaan van SEO en Google
Aan de populariteit van deze zoekmachines kwam een eind bij het ontstaan van Google in 1998. Het programma werd bedacht door Larry Page en Sergey Brin, twee studenten aan de Universiteit van Stanford. Google is vanaf het ontstaan een hit bij het grote publiek. Waarom? De website bevatte de eerste paar jaren geen reclame, de zoekresultaten waren relevanter en gebruikers vonden de totale lay-out zeer prettig. Het is dan ook geen verrassing dat er sprake was van het ontstaan van een enorme groei binnen het bedrijf. Waren Page en Brin bij het ontstaan van Google nog met z’n tweeën, tegenwoordig maken ze miljarden omzet per jaar met duizenden werknemers in dienst. Google is tegenwoordig zo populair, dat het zelfs een werkwoord is geworden. Uit onderzoek is gebleken dat 75% van alle internetgebruikers deze zoekmachine het liefst gebruikt. En het marktaandeel stijgt alleen maar.
Bepalend algoritme en SEO
Terug naar SEO. Door de populariteit van Google is er een zekere machtspositie ontstaan bij het bedrijf. Daarnaast willen ze kwaliteit garanderen. Google scheidt het kaf van het koren door middel van een algoritme op het gebied van SEO. Deze strategie bevat een aantal formules waardoor alleen de meest relevante resultaten worden getoond. SEO, keywords en linkbuilding spelen hierin een grote rol. Maar het precieze algoritme krijg je nooit op een presenteerblaadje. Zie het maar als het grootste bewaarde geheim sinds het ontstaan van SEO. Google brengt specialisten wel regelmatig op de hoogte van deze formule door een aantal richtlijnen voor SEO vrij te geven. Met de nadruk op regelmatig, want het algoritme verandert voortdurend sinds het ontstaan van SEO. Dit heeft als reden om de concurrerende zoekmachines altijd een stapje voor te blijven. Zorg dat je deze technieken toepast op het gebied van SEO om onder de aandacht te blijven van Google:
- Unieke content
SEO vereist wat oefening, maar is niet onmogelijk. Kopieer nooit teksten van een andere pagina. Ook al kent de Nederlandse taal heel veel woorden, het komt wel eens voor dat een aantal woorden overeenkomen met een andere pagina. Dat is niet erg, maar zorg dat de rest van alle content uniek en relevant is. Google straft gelijke content af en daarnaast zal de eigenaar van de originele teksten snel contact met je opnemen met het verzoek de teksten aan te passen of offline te halen. - Vermijd spam
In maart 2017 kwam Google met een update van het algoritme onder de naam Google Fred.
Dit had effect op de positie van veel websites. Waarom? ‘s Werelds grootste zoekmachine geeft alleen voorrang aan kwalitatieve websites en heeft een hekel aan het ontstaan van spam. Veel sites bleken gebruik te maken van een foute manier van linkbuilding. Hieronder valt de verzameling van een groot aantal links van platforms van mindere kwaliteit of zonder enige relevantie. Ga dus ook wat betreft linkbuilding voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. - SEO en zoekwoorden
Verwerk relevante zoekwoorden in je headings, metateksten, bodyteksten en advertenties. Maar let op, SEO overdaad schaadt. Bij een te hoog percentage van deze zoekwoorden ziet Google dit als irrelevante informatie, oftewel spam. Verspreid de informatie over de tekst om de leesbaarheid te behouden en houd het gebruik van dit woord of woorden binnen de perken.