Extra SEO-tools
Naast de eerder genoemde SEO-tools kan je nog met andere online hulpmiddelen aan de slag voor de optimalisatie van je website. Google zoekwoordplanner, Ubersuggest en AnswerThePublic helpen je voornamelijk wanneer je op zoek bent naar meer relevante zoektermen om toe te passen in je webteksten, blogs of online advertenties. Ook bij specialisten in de wereld van online marketing staan onderstaande tools dikwijls opgeslagen onder de favorieten. Daarom lichten wij deze drie tools graag verder toe.
Google zoekwoordplanner
Weet je nog niet precies welke zoekwoorden jij moet gebruiken voor je website of online advertenties? Dan kan Google zoekwoordplanner je een heel eind verder helpen. Via deze tool meet je hoe vaak er gezocht wordt op een bepaalde term, maar de tool helpt je ook aan meer specifieke zoekwoorden en nieuwe zoekwoorden aan de hand van lijsten. Wanneer je bijvoorbeeld een lijst met geografische gegevens combineert met een lijst van zoekwoorden, zal Google hier een derde lijst van maken met relevante termen om zo het bereik van je website of online advertenties nog groter te maken. De tool kan je gratis gebruiken door je aan te melden met je Google-account.
Ubersuggest
Niet alleen de zoekwoordplanner van Google geeft je inzage in de populariteit van bepaalde termen, ook Ubersuggest is in dit geval een handige tool. Deze staat namelijk ook in verbinding met Google. Voer in het beginscherm je onderwerp en het gewenste land in. Ubersuggest laat je vervolgens zien op welke termen rondom dit onderwerp nog meer gezocht wordt. Deze resultaten kan jij vervolgens weer gebruiken als alternatieve zoekterm of breid je website uit door een pagina te wijden aan dit onderwerp.
AnswerThePublic
Heb je geen inspiratie voor blogs of andere teksten? De makers van AnswerThePublic hebben in dit geval een oplossing voor je bedacht met hun tool. Deze website geeft je namelijk een overzicht op welke vragen je doelgroep heeft gezocht aan de hand van een onderwerp. Wanneer je naar de homepagina van deze tool gaat, staat een vrij ongeduldige man (niet schrikken wanneer je het geluid aan hebt staan, want hij moppert ook tegen je) te wachten tot jij je zoektermen invult. In de linkerbalk selecteer je het land, in de rechterbalk voer je het onderwerp in. Dit kan van alles zijn, maar houd er wel rekening mee dat hoe specifieker je zoekterm, des te meer resultaten jij krijgt.
In een aantal verschillende visualisatie krijg je een overzicht van de meest populaire vragen van je zoekterm die je kunt gebruiken als inspiratie voor je teksten. Vergeet ook niet door te scrollen naar de onderkant van de pagina, daar krijg je vervolgens nog een overzicht van alle populaire zoektermen gelinkt aan jouw onderwerp op alfabetische volgorde.