logo MOZ

Alle content van je website is geoptimaliseerd en staat sinds kort weer online in een geheel nieuw jasje. Maar dat betekent nog niet dat je helemaal klaar bent. Nu is het tijd om het resultaat in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig, oftewel een voortdurende optimalisatie van je website. Er zijn een aantal tools die je helpen om dit in kaart te brengen, waaronder MOZ. Ben je helemaal nieuw op het gebied van SEO? Pak dan gelijk de startersgids van MOZ erbij, om een indruk te krijgen van de werkwijze en de mogelijkheden.

Relevante content

De tool MOZ laat je zien hoe relevant de inhoud van jouw website is en hoe het is gesteld met de positie van jouw zoekwoorden. In het dashboard krijg je een overzicht van onder andere de volgende zaken:

  • Waarde van de backlinks
  • Internationale en regionale ranking
  • Belangrijkste zoekwoorden
  • Score van de grootste concurrenten
  • Hoe vaak jouw merk of bedrijfsnaam is genoemd
  • Ranking van de hele website (domain authority), maar ook per pagina (page authority)
  • Activiteit op social media
  • Opbouw content

Het fijne van MOZ is dat deze tool te allen tijde up-to-date is. Zo krijg jij altijd te zien wat de huidige stand van zaken is wat betreft je zoekwoorden ten opzichte van die van de concurrentie. Zo zie je gelijk welk onderdeel van je website geoptimaliseerd moet worden en welk deel hoog scoort. Daarnaast is het een handige manier om inzage te krijgen in de werkwijze van de concurrent.

MozBar, terug naar de bron

Kopiëren en plakken om de verschillende elementen te meten is bij MOZ niet nodig. De MozBar voeg je eenvoudig toe aan je browser, vanuit daar kan je elke site laten scannen. Zo krijg je gelijk inzage in de domain en page authority van een bepaalde website. Om deze waarden te bepalen, kijkt MOZ voornamelijk naar het aantal links op de homepagina. De tool ziet deze pagina namelijk als het belangrijkste onderdeel van de website zelf.

Daarnaast voorziet MOZ je van aanvullende informatie wat betreft de backlinks. Zo toont de tool het adres van de pagina waar de backlink vandaan komt, waar deze naartoe verwijst en hoe hoog de score is wat betreft spam. Dit is erg handig, aangezien je doel van linkbuilding een hogere ranking in Google is en geen penalty van de zoekmachine. MOZ toont dit in de vorm van een stoplicht: een groen bolletje staat voor een betrouwbare website, een site met een rood bolletje is geen aanvulling als backlink.

MOZ: het financiële plaatje

De handige tool kan je gratis uitproberen voor een periode van 30 dagen. Houd er wel rekening mee dat je in dit geval niet gebruik kunt maken van alle diensten. Om toegang te krijgen tot meer mogelijkheden moet je een abonnement afsluiten. Dit kan vanaf $ 99 tot $ 599 per maand. De goedkoopste optie is handig wanneer je nieuw bent op het gebied van SEO en je MOZ wilt uitproberen. Bij het duurste abonnement bij MOZ krijg je toegang tot alle mogelijkheden en kan je een zeer groot aantal websites en pagina’s laten scannen. Erg handig wanneer jij het grote brein bent achter een groot aantal websites.