Zoekwoordenanalyse
Wanneer je aan de slag gaat met SEO, dan heb je het ook gelijk over je zoekwoorden. Dan is het wel noodzaak om erachter te komen welke keywords je moet gebruiken voor de content van je website en de online advertenties. Want met de juiste woorden bereik je gericht jouw doelgroep en start je de weg naar conversie. Dit staat of valt met een zoekwoordenanalyse.
Waarom een zoekwoordenanalyse?
Zoals hierboven al aangegeven, is het belangrijk om je doelgroep gericht te bereiken met de juiste zoekwoorden. Wellicht gebruik je al een tijd de verkeerde woorden, waardoor je weinig tot geen bezoekers krijgt. Met een zoekwoordenanalyse breng je duidelijk in kaart waar je doelgroep op zoekt en welke woorden je juist links kunt laten liggen.
Naast meer inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep zijn er nog een aantal andere redenen voor een zoekwoordenanalyse:
- Wat doet je concurrentie?
Typ het zoekwoord in Google en bekijk de pagina’s van de concurrenten. Wat staat er in de url? Hoe zijn de teksten ingericht? En wat doet dit bedrijf met de online advertenties? Een zoekwoordenanalyse helpt je op deze manier niet alleen om je eigen keywords te vinden, maar leert je ook kritisch naar andere websites kijken. - Inrichting van je website
Je website bevat, als het goed is, pagina’s over verschillende segmenten van jouw diensten of producten. Dit zijn ook wel landingspagina’s. Je gebruikt bepaalde keywords om, zoals de naam al zegt, de bezoeker te laten landen op deze specifieke pagina vanuit de zoektocht via een zoekmachine. - Synoniemen
Breng met de zoekwoordenanalyse alle keywords in kaart en breid dit uit met synoniemen. Zo krijg je een groter bereik.
Hoe ga je te werk?
Bij een zoekwoordenanalyse hoef je de keywords niet allemaal zelf te verzinnen, hier heb je een aantal handige tools voor. Ga ten eerste op zoek naar de zoekwoordplanner van Google. Daarnaast is het handig om een tool te hebben die je helpt met associëren, zoals Ubersuggest. Schrijf vervolgens voor je zoekwoordenanalyse alle keywords op waarvan je denkt dat deze relevant zijn. Stel: je verkoopt koffiebonen. Dan is je eerste keyword al binnen. Typ dit woord ook in bij Ubersuggest. Daar krijg je nog een heel overzicht waar online gebruikers naar hebben gezocht met betrekking tot dit zoekwoord. Schrijf alle relevante termen op. Nu is het tijd om zelf nog te associëren. Welke termen mis je zelf nog? Wat wil je zelf nog toevoegen aan je lijst? Uiteindelijk zal je een flink aantal woorden op je lijst hebben staan.
Nu is het tijd om te meten of deze woorden ook populair zijn als zoekterm bij Google. Log in op de zoekwoordplanner van Google en vul elk woord in bij het daarvoor bestemde veld. De tool laat vervolgens zien hoe populair de zoekterm is en wat de concurrentie is. Vanuit hier maak je de beslissing welke keywords je gaat gebruiken voor jouw website. Had je al een bestaande website? Kijk dan nog eens kritisch naar de indeling van je pagina’s en hoe je de belangrijke zoekwoorden nog kunt verwerken in alle teksten. Deze zoekwoordenanalyse is overigens ook erg nuttig met het oog op de relevante keywords voor je online advertenties.
Zoekwoordenanalyse is tijdrovend
Een zoekwoordenanalyse is dus zeer nuttig met het oog op verbetering van je huidige content en online vindbaarheid. Op deze pagina beschrijven wij dit proces in een aantal stappen, echter is het zeer tijdrovend. Vooral ondernemers kunnen naast de dagelijkse werkzaamheden hier weinig tot geen tijd voor hebben. Schakel daarom onze specialist in voor deze werkzaamheden. Wij nemen niet alleen de zoekwoordenanalyse uit handen, maar gaan ook gelijk aan de slag met de opzet of optimalisatie van je website. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.