Wat is SEO?
Alle teksten staan op je website, de vormgeving is van hoge kwaliteit en alles werkt naar behoren. Toch heb je het idee dat je meer bezoekers naar je site kan trekken. Daar is sinds jaren een techniek voor, onder de naam SEO. Dit is een vorm van zoekmachine-optimalisatie, zodat jouw website binnen een paar maanden hopelijk pronkt op de eerste pagina van Google. Maar daar is wel het een en ander voor nodig, zoals een uitgebreid keywordonderzoek. Dit zijn de woorden waarop jij gevonden wilt worden. Heb je nog niets gedaan met deze strategie? Dan is het tijd om je website op alle fronten te optimaliseren. Maar wat is SEO nou precies en hoe werkt het?
Keywords zijn de basis
SEO is de afkorting van het Engelse Search Engine Optimization. Dit spreek je uit als de letters zelf, maar specialisten zeggen het ook wel eens zonder een pauze tussen de letters. Zoals aangegeven is SEO de techniek om je website of een pagina een betere plek te geven in zoekmachines. Denk hierbij aan Google en Bing. De basis hiervan is het gebruik van keywords. Dit zijn de termen waarop jij gevonden wilt worden wanneer iemand zijn zoektocht begint via Google. Er zijn enkele belangrijke onderdelen waar je deze keywords zeker in moet verwerken:
- Titel van je teksten (ook wel headings)
- Tussenkopjes
- De body van de teksten zelf
- Blogs
- De titel van je afbeeldingen
- Metateksten en metatitels
- Online advertenties
- Google AdWords
On-page en off-page SEO
Bovenstaande opties vallen onder on-page SEO, oftewel alles wat op jouw website zelf gebeurt. Maar ook buiten jouw site om zijn er strategieën die bijdragen aan een betere online vindbaarheid. Deze vallen onder de noemer off-page SEO, een logische naam gezien de werkwijze. Een voorbeeld hiervan is linkbuilding. Hiermee ruil je de link met een relevante pagina, zoals die van een concullega. Google ziet dit als het ware als een positieve stem, waardoor je een streepje voor hebt op de rest.
Onderzoek naar SEO
Maar hoe vind je deze keywords? Hier gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf door middel van een aantal tools, zoals de zoekwoordplanner van Google of Ubersuggest. In dit proces ben je echt niet helemaal afhankelijk van alleen tools, zelf kom je ook al een heel eind. Associeer, gebruik synoniemen en kijk eens wat je concurrentie doet. Zoek bijvoorbeeld een tekst op van een populair bedrijf in jouw branche. Lees de tekst van de homepagina en focus op welke woorden vaker voorkomen. Let er wel op dat dit eigen onderzoek een tijdrovende klus is. Zeker als je net begint met SEO, is het verstandig om je goed in te lezen over de toepassing van deze strategie.
Heb je het als ondernemer te druk? Huur dan een specialist in. Deze deskundige zoekt niet alleen naar de beste keywords, maar verwerkt dit ook gelijk in de teksten. Houd er ook rekening mee dat de wereld van SEO voortdurend in beweging is; na enkele maanden kan het zo zijn dat de gebruiker andere zoekwoorden gebruikt. De specialist helpt je dan om deze optimalisatie door te voeren in de teksten van je website en de advertenties.
Een duwtje in de juiste richting
SEO behelst dus een flink aantal tijdrovende strategieën. Toch is het niet onmogelijk om dit allemaal toe te passen. Zeker niet met de hulp van een specialist. Via deze website vertellen wij je inhoudelijk meer over SEO, hoe je per strategie te werk gaat en wat de valkuilen zijn. We geven je dus als het ware een duwtje in de juiste richting op het gebied van SEO. Wil je graag meer weten? Lees dan ook onze informatieve blogs.