Optimalisatie website 

Je website is al een tijdje in de lucht, maar toch blijft het bezoekersaantal hangen op een bepaald getal. Daarom heb je het idee dat een aanpassing wel gunstig is, zeker wanneer je naar de bezoekersaantallen en conversies van je concurrent kijkt. En vaak is dat ook zo. Deze aanpassing noemen we ook wel optimalisatie. Je website hoeft in dit geval niet compleet overnieuw, maar krijgt een boost op het gebied van content, SEO en verkoop.

Analyse website

Bij de optimalisatie van een website nemen de specialisten jouw online visitekaartje eerst eens goed onder de loep voor een hogere ranking in de zoekmachines. Hierbij kijken ze niet alleen naar de inhoud van de gehele pagina, maar ook naar het gebruiksgemak. Wanneer jouw website er behoorlijk lang over doet om te laden, raak je in negen van de tien gevallen de bezoeker kwijt. Ook wanneer jouw pagina niet goed zichtbaar is op een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet, kan dit je een flink aantal conversies kosten. De optimalisatie van jouw website is dus te onderscheiden in een inhoudelijk en functioneel niveau. 

smartphone

Optimalisatie content

Na de uitgebreide analyse is het tijd voor onderzoek en implementatie. De optimalisatie van je website start bij de content. Dat is immers de reden waarom bezoekers naar je website komen. Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw website? Waar wil je graag op gevonden worden door je doelgroep? En wie is je doelgroep eigenlijk? De specialist helpt je om dit duidelijk in kaart te brengen. Een belangrijk onderdeel bij de optimalisatie van je content is de zoekwoordenanalyse. Zorg in dit geval ook dat je per landingspagina de focus legt op één zoekterm, zodat je op meerdere keywords te vinden bent. 

Na de optimalisatie van de content van je website, is het nog noodzaak om te kijken naar de kwaliteit van de andere elementen. Werken alle links nog? En hoe is de verhouding tussen tekst en beeld? Een pagina met de juiste verhouding tussen tekst en beeld zal je namelijk veel sneller een conversie opleveren dan een website met alleen maar heel veel woorden. Zoals eerder beschreven telt het gebruiksgemak ook mee. Denk hierbij niet alleen aan een goede zichtbaarheid op alle apparaten, maar ook aan een url met een duidelijke omschrijving waarin je de woorden scheidt met mintekens.

Adverteren 

Na de optimalisatie van alle content, is optimalisatie van de advertenties een belangrijke volgende stap. In dit geval maak je ook weer gebruik van bepaalde strategieën waar een specialist je bij kan helpen. Adverteer je al enige tijd online? Dan is het tijd om de resultaten te meten. Het kan voorkomen dat er via deze weg nog niet heel veel bezoekers op jouw website zijn beland. Vraag jezelf dan af of je op het juiste platform adverteert. Heb je een campagne gestart via Facebook, maar komen de meeste bezoekers op je website via Google? Dan is het verstandig om juist via Google AdWords te adverteren. Kijk ook kritisch of de inhoud van de tekst goed past bij je doelgroep en of je ook hier de juiste zoekwoorden gebruikt.

google

Optimalisatie van je website, een voortdurend proces

Onthoud dat een eenmalige optimalisatie van je website niet voldoende is. Er komen steeds meer strategieën bij op het gebied van content en adverteren. Ook Google verandert regelmatig het algoritme, waardoor je website kan dalen in de rankings met de huidige content. Meet in ieder geval elke week het verkeer op je website door middel van handige tools als Google Analytics. Heb je geen tijd om dit te doen? Of beschik je nog niet over voldoende kennis? Schakel dan een specialist in.