SEO content
Zonder content blijft je website maar een lege pagina. Tijd dus om deze te vullen met informatieve teksten. Nu kan je lukraak zonder enige strategie teksten voor deze pagina’s gaan schrijven, maar dat zet weinig tot geen zoden aan de dijk voor een hoge ranking in Google. Ga daarom bewust aan de slag met de inhoud, tekstindeling en keywords voor waardevolle SEO content van jouw website.
Geef wat de bezoeker wil
De bezoeker komt niet voor niets op jouw website terecht. Deze wil graag meer weten over jouw producten en diensten. Zorg daarom ook dat alle SEO content zo volledig is, dat het weinig tot geen vragen oproept. En natuurlijk is het verstandig om je ook aan het onderwerp te houden. Geef de lezer hiervan bevestiging met een overzichtelijke tekst en zet de belangrijkste informatie vooraan, zodat deze persoon de pagina snel kan scannen. Door middel van de titel, de tussenkopjes en bulletpoints voorzie je het geheel van een heldere indeling. Maak je veel gebruik van advertenties? Grote kans dat je bezoeker dan ook via deze weg op je website komt. Laat daarom een gedeelte van de tekst weer terugkomen in de SEO content en geef verdere uitleg.
Richtlijnen SEO content
In de vorige alinea gaven we al aan dat je met een overzichtelijke tekst niet alleen snel scanbare content biedt, maar tegelijkertijd ook de bevestiging geeft dat hij op de juiste pagina terecht is gekomen. Dit is een eerste stap wat betreft goede SEO content. Echter zijn er nog meer richtlijnen om het plaatje compleet te maken:
- Doelgroep
Heb je al een aantal advertenties online staan? Dan heb je, als het goed is, al een duidelijk beeld van je doelgroep. Heb je dat nog niet? Breng deze dan eerst in kaart door je af te vragen wie deze groep is, wat ze willen en wat jij wil dat de lezer doet. - Keywords
Op welke termen wil jij gevonden worden in Google? Doe eerst een uitgebreide zoekwoordenanalyse, of laat dit door een SEO-specialist doen. Deze keywords verwerk je vervolgens in je content, zodat Google ook weet waar je tekst over gaat en jouw site naar voren komt in de zoekresultaten van deze term of termen. Help de zoekmachines een handje en zet deze woorden dan ook aan het begin van je pagina. - Indeling tekst
We hebben het in het begin van de tekst al aangegeven, maar willen nogmaals het belang van een overzichtelijke indeling benadrukken. Een tekst met witregels, overzichtelijke alinea’s en opsommingen leest een stuk lekkerder dan een pagina zonder deze elementen. - Niet proppen met keywords
Het is in het begin wellicht even wennen om de keywords op een natuurlijke wijze te verwerken in je SEO content. Maar zorg dat je deze niet allemaal in één tekstgedeelte propt. Hierdoor wordt het fragment minder leesbaar, waardoor de informatie niet bij de bezoeker blijft hangen. - Metatitel en metatekst
Presenteer je website ook goed in de zoekresultaten. Onder SEO content vallen ook de metatitel en de metatekst. Hiermee geef je aan welke informatie te vinden is op jouw website, een soort samenvatting dus. De metatitel bestaat uit 70 karakters, de metabeschrijving uit 320 karakters. Ook al lijkt dit weinig tekst, onderschat het niet, aangezien dit een belangrijk onderdeel is van jouw online visitekaartje. Een korte, pakkende SEO-tekst met goede informatie smaakt voor een bezoeker sneller naar meer dan een rommelig geheel zonder samenhang. - Inhoud SEO content
Voorop staat dat de bezoeker voldoende informatie moet halen uit jouw teksten. Maar let er wel op dat het geheel lekker leest. Dat doe je niet alleen door te werken met voldoende alinea’s, tussenkopjes en opsommingen, maar gooi ook je eigen schrijfstijl in je SEO content. Een luchtige, informatieve tekst met een vleugje humor leest toch een stuk lekkerder dan een zakelijke tekst met korte zinnen.
Het perfecte plaatje
Bij een website gaan, wat betreft goede SEO content, tekst en beeld hand in hand. Zorg daarom voor een goede balans tussen de hoeveelheid woorden en afbeeldingen op jouw pagina. Let op dat de namen voor de afbeeldingen ook meetellen voor je SEO content. Toets niet random een aantal letters in op je toetsenbord om het balkje alt-tekst maar gevuld te krijgen. Het staat niet alleen heel slordig als de bezoeker ‘hgjdhghdkjhgdhjgfjg’ te zien krijgt wanneer hij met de pijl op de afbeelding staat, het is ook een gemiste kans op het gebied van SEO. Vul daarom ook hier je keywords weer in.