logo Google

Wanneer je aan de slag gaat met de optimalisatie van een website op het gebied van SEO, heb je eigenlijk altijd te maken met Google. Je ranking in ‘s werelds grootste zoekmachine is namelijk van groot belang wil je meer bezoekers naar je site krijgen. Om je inzage te geven in een aantal factoren van je website heeft Google een aantal SEO-tools ontwikkeld. Het is niet nodig om hier een grote ruimte voor over te laten in je budgettering, de meeste onderstaande SEO-tools van Google zijn namelijk gratis.

Google Analytics

Om je website gericht te optimaliseren is het eerst wel prettig om te weten op welk gebied dit moet gebeuren. De SEO-tool Google Analytics meet de activiteiten op je website, bijvoorbeeld hoe een bezoeker jouw website gevonden heeft, hoe lang deze vervolgens op jouw pagina is gebleven en wat de bezoeker heeft gedaan tijdens het bezoek. Deze gegevens hoef je niet achteraf te bekijken, het is ook mogelijk om alles ‘live’ te bekijken. Je ziet dan via het dashboard hoeveel bezoekers jouw pagina op dat moment heeft.

Google Search Console

Wil je graag je website monitoren op een aantal verschillende gebieden? Dat kan met de Google Search Console, voorheen ook bekend onder de naam Google Webmaster Tools. Met deze handige SEO-tool krijg je namelijk inzage in hoe je website presteert op een aantal belangrijke onderdelen, zoals de laadtijd en de indexering. Ook wat betreft kleine foutjes opsporen binnen je website is Google Search Console zeer grondig. Deze SEO-tool laat je door middel van een scan zien of bepaalde bronnen niet getoond worden, of je de HTML-codes op je site moet veranderen en waar er eventueel dubbele metabeschrijvingen voorkomen. Verder legt deze SEO-tool andere aspecten van je website bloot, die je zo op het eerste gezicht niet kunt zien:

  • Inzage ranking en doorklikgehalte
    Om te weten op welke vlakken jij je website moet optimaliseren, is het eerst noodzaak om te weten op welke termen jouw website wordt gevonden, wat je gemiddelde positie is in de zoekmachine en of er sprake is van een hoog doorklikgehalte. Dit alles kan je samenvatten onder de noemer ‘organisch verkeer’. Met deze SEO-tool krijg je hier binnen een korte tijd inzage in.
  • Links
    Jij wilt graag de bezoeker op je website houden. Dan is het niet de bedoeling dat deze op een pagina terechtkomt die niet (meer) bestaat. Google Search Console geeft je een overzicht welke pagina’s dit zijn, zodat je dit direct aan kunt passen.
  • Content
    Ben je benieuwd hoe de bezoeker de content van je website ziet? Deze SEO-tool kan je hierbij helpen door middel van de functie ‘Fetchen als Google’. Jij voert het betreffende adres van de website in, Google laat door middel van een simulatie zien of je pagina eenvoudig is op te halen en of alle afbeeldingen en teksten worden weergegeven.

Om de scan te starten log je in met je Google-account in deze SEO-tool, vervolgens geef je aan wat de url van je website is. Google Search Console zal je vervolgens vragen om dit te verifiëren. Hierna wordt gelijk gestart met het verzamelen van de genoemde gegevens.

Google Trends, de SEO-tool voor je webshop

Soms zijn bepaalde zoektermen populairder dan de maanden daarvoor. Neem het klassieke voorbeeld van wanneer er een grote aardbeving heeft plaatsgevonden. De term ‘aardbeving’ zal dan de komende dagen meer gebruikt worden om de nieuwsberichten en meer achtergrondinformatie rondom deze gebeurtenis te vinden. Google Trends helpt je om dit soort informatie overzichtelijk te maken door middel van een grafiek. Deze SEO-tool geeft weer hoe vaak er naar deze term is gezocht, of de populariteit is gestegen en wat je wat dit betreft kan verwachten in de toekomst. Dit is voornamelijk interessant voor de eigenaren van webshops met het zicht op hun voorraad.

Google Alerts

Als specialist of ondernemer is het prettig om automatisch op de hoogte gehouden te worden over nieuwe informatie in je vakgebied. Google Alerts zorgt dat je in dit geval een melding krijgt in je mailbox. Log met je Google-account in bij Google Alerts en geef, naast de gewenste zoekopdracht, andere voorkeuren aan zoals de frequentie van de alerts en in welke websites Google moet zoeken. Deze SEO-tool is ook handig om als ondernemer in de gaten te houden wanneer jouw bedrijf online genoemd wordt.

Bespaar tijd met de SEO-tool Google Tag Manager

Gebruik je voor je website ook tags voor LinkedIn, Google AdWords en Google Analytics? Deze voeg je toe door middel van een HTML-code. Bespaar een hoop tijd door de Google Tag Manager te gebruiken. Met deze SEO-tool is het niet nodig om steeds losse tags te gebruiken. Log in via het menu, installeer eerst Google Analytics, vervolgens krijg je de keuze uit meerdere tags. Deze voeg je vervolgens toe op elke pagina van je website. Een groot voordeel van deze SEO-tool is dat je website minder zwaar wordt en dus sneller zal laden.