pagina met groene pijl

Off-page SEO: wat is het en wat heb je eraan?

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen, namelijk on-page SEO en off-page SEO. Het doel van on-page SEO is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Met de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden geef je invulling aan de webteksten, titels, URL’s, metadata en interne links. Bij off-page draait het om populariteit. Hoe meer relevante sites naar jouw website linken hoe populairder je bent, volgens de zoekmachines. Met als resultaat: hogere posities in de zoekresultaten. Hoe werkt off-page SEO precies? En waarom neemt het zo’n belangrijke plaats in binnen een succesvolle SEO-strategie?

Off-page SEO in het kort

Google en andere zoekmachines gebruiken het aantal verwijzingen (backlinks) om de populariteit van een website te bepalen. De rankings hangen weer af van de populariteit.

Een verwijzing is een link van een relevante website naar jouw site. Dit kan een losse link zijn op bijvoorbeeld de partnerpagina of een backlink in een blogartikel, ook wel in-content link genoemd. Belangrijk is dat de pagina waarvan gelinkt wordt relevant is, bezoekers heeft en waardevolle content heeft.Het draait tenslotte niet om het aantal backlinks, maar om de kwaliteit ervan.

Wanneer is een backlink waardevol?

Er zijn factoren die bepalen of een backlink waardevol is of niet:

  • Relevantie
    Een linkverwijzing van een relevante website. Dit betekent dat het onderwerp van deze site of de webpagina gerelateerd moet zijn aan de pagina naar waar gelinkt wordt.
  • Reputatie van de linkverwijzing
    Is een website up-to-date? Heeft het bezoekers? Hoe ziet de mobiele website eruit? Wat is het linkprofiel van de website waar linkverwijzing vandaan komt? Al deze aspecten bepalen de reputatie van een website.
  • De link levert traffic op
    De achterliggende gedachte van linkverwijzingen is dat deze verkeer opleveren. Daarom is het belangrijk dat je er regelmatig op de backlink geklikt wordt.

Backlinks van lage kwaliteit doen vaak meer kwaad dan goed. Via de Moz Link Explorer kun je de waarde van een backlink beoordelen door te kijken naar de pagina, domein en spam waarde. Een hoge spam waarde (hoger dan 3/17) wordt veroorzaakt door backlinks van een lage kwaliteit.

De domein- en paginawaarde geven de reputatie van een site en de desbetreffende pagina aan. De waarde wordt voornamelijk bepaald door het aantal jaar dat het domein bestaat, het aantal kwalitatieve verwijzingen, het aantal bezoekers en de relevantie van de content.

linkbuilding

Linkbuilden: hoe verzamel je backlinks?

Waarom tillen Google en andere zoekmachines zo zwaar aan backlinks? Het idee erachter is dat kwalitatieve en relevante content eerder gedeeld wordt door enthousiaste lezers, bloggers en andere sites. Zo zien zoekmachines een backlink als een teken dat de content gewaardeerd en dus gedeeld wordt. Wil je op een natuurlijke manier linkbuilden, dan zal je dus hele goede content moeten schrijven waarmee je de behoeften van je doelgroep tegemoet komt.

Creëer ik goede content, dan komen de backlinks dus vanzelf binnen? Nee, zo werkt het niet helemaal. Uiteindelijk zal je jouw content nog wel onder de aandacht moeten brengen. Anders wordt je artikel waarschijnlijk niet eens gelezen. Zo kun je een nieuw blogartikel op sociale netwerken plaatsen en hopen dat andere mensen deze ook weer met hun vrienden delen.

Eveneens is het slim om relevante websites een mailtje te sturen met een artikel die je hoog wilt laten ranken. Stel je voor dat je wel een gastblog wilt schrijven (met een backlink), een linkruil wilt opzetten of bereid bent om voor een linkplaatsing te betalen. Daarnaast zou je jezelf bij verschillende websites kunnen aanmelden zoals startpagina’s of bedrijfsgidsen. Dit geeft een leuke basis, maar uiteindelijk is er meer nodig om hoge rankings te realiseren.

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.