Man wijzend naar SEO

De do’s en don’ts op het gebied van SEO

SEO kan je zien als een wedstrijd tussen jou en de zoekmachine. Om als winnaar uit deze strijd te komen, is het verstandig om bepaalde dingen juist wel of niet te doen. De regels worden bepaald door de updates die Google en andere zoekmachines regelmatig invoeren. Om je te helpen met SEO en hogere posities realiseren hebben wij een lijst met do’s en don’ts opgesteld.

SEO do’s

    1. Verzamel relevante backlinks van gewaardeerde websites
    2. Steek tijd en energie in het creëren van waardevolle content
      Wat wil je doelgroep weten? Het antwoord kun je vinden in longtail zoekwoorden, waarbij de zoekopdrachten uit meerdere termen bestaat en dus een duidelijke zoekintentie bevatten. Gebruik longtail keyword als inspiratie voor het bloggen.
    3. Gebruik zoekwoorden en synoniemen
      Selecteer zoekwoorden op basis van een uitgebreide analyse en laat deze termen terugkomen in de webteksten, titels, URL’s en metadata. Hiermee laat je Google weten waar een webpagina over gaat.
    4. Monitor je backlinks
      Maak gebruik van handige SEO tools om je linkprofiel te kijken. Laat backlinks met een negatieve waarde verwijderen.
    5. Verbeter de mobiele versie van je website
      De mobile-first index is één van de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van SEO. Bij het bepalen van de rangschikking in de zoekresultaten wordt eerst gekeken naar de mobiele versie voor je website, vervolgens naar de desktopversie.
    6. Maak gebruik van visuele content
      Bezoekers willen informatie zo eenvoudig en snel mogelijk vinden en verwerken. Het gebruik van afbeeldingen, tabellen, audio, illustratie en video’s kunnen hierbij helpen.
    7. Verbeter de snelheid van je website
      Deze quote van Maile Ohye, werknemer van Google verduidelijkt een hoop: “2 seconds is the threshold for ecommerce website acceptability. At Google, we aim for under a half second.”

SEO don’ts

 

  1. Focus op aantallen bij het verzamelen van backlinks
    Let op: het draait hierbij om kwaliteit, niet om kwantiteit.
  2. Zoekwoorden te vaak gebruiken
    Een hoge zoekwoorddichtheid wordt gezien als spam en sinds de Penguin update hard afgestraft door Google. De zoekwoorddichtheid is de verhouding tussen het aantal keer dat een zoekwoord gebruikt wordt en het totaal aantal woorden dat een webpagina bevat.
  3. Content kopiëren van andere websites
    Een quote of een citaat gebruiken valt hier niet onder, een webtekst gedeeltelijk of volledig overnemen wel.
  4. Exacte zoekwoorden gebruiken in de anchor teksten
    Het stukje tekst waar je een backlink achter plaatst, noem je een anchortekst. Exacte zoekwoorden te vaak gebruiken in anchorteksten wordt gezien als spam. Niet doen dus.
  5. Geen metadata toevoegen aan een webpagina
    De meta titel- en -omschrijving is wat gebruikers van Google te zien krijgen in de zoekresultaten. Maak je hier geen gebruik van dan neemt Google de eerste twee regels van een webtekst over, waardoor veel kliks verloren kunnen gaan.
  6. Focus niet alleen op algemene zoekwoorden
    Bij zoekwoorden zoals ‘Vakantie Bali’ is de concurrentie hoog. Het is lastig om websites met een hoge autoriteit in te halen. Zeker wanneer ze meer mankracht en budget in huis hebben. Richt je daarom op zoekwoorden waar de grote jongens zich niet op focussen.
  7. Rankings checken zonder tool te gebruiken
    Het gebruik van gratis tools zoals Google Search Console laten je in één oogopslag zien op welke zoektermen je goed of minder goed rankt. Bespaar jezelf tijd en maak hier gebruik van.
Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.