Bloggen is onderdeel van content marketing. Hierbij staat wat je doelgroep wil horen centraal. Door in de behoeften van je doelgroep tegemoet te komen, blijven ze langer op je website hangen wat een positieve invloed kan hebben op de rankings. Klinkt leuk, maar goede content creëren is tijdrovend en we zijn al druk genoeg. Dus stel je terecht de vraag: heeft bloggen nu werkelijk invloed op de rankings in de zoekmachine?
De relatie tussen bloggen en SEO
Ja, bloggen kan een grote invloed hebben op je posities in Google en andere zoekmachines, mits je het op de juiste manier aanpakt. En daar is enige voorbereiding zoals een zoekwoordanalyse voor nodig. Knoop daarbij in je oren: het draait allemaal om kwaliteit en relevantie, niet om kwantiteit. Natuurlijk is het belangrijk dat je regelmatig een blog online plaatst, maar de kwaliteit zal altijd de hoogste prioriteit moeten hebben. Mensen worden overspoeld met content, waardoor bezoekers alleen tijd besteden aan relevante informatie.
Met bloggen krijg je de kans om te laten zien hoeveel kennis je in huis hebt, waarbij ook de presentatie ervan een belangrijke rol speelt. Niemand heeft zin om een tekst zonder titels, afbeeldingen en/of video’s en illustraties te lezen. Hoe beknopter hoe beter, mensen hebben tenslotte maar weinig tijd.
Eveneens laat je Google en andere zoekmachines zien dat je een expert bent op een specifiek gebied. Met als resultaat dat je vaker getoond wordt bij zoekopdrachten gerelateerd aan het onderwerp van je website.
Maak bloggen onderdeel van je SEO-strategie
Stel, je verkoopt fietsen. Laten we ervan uitgaan dat mensen eerst op onderzoek gaan, voordat ze besluiten welke fiets het beste bij hun past. Ze praten met vrienden, bezoeken de lokale fietsenmaker en stellen vragen aan Google. Richt je je alleen op converterende zoekwoorden, zoals ‘Giant fiets kopen’ dan sla je waarschijnlijk de plank mis. Waarom? Omdat je eerst het vertrouwen van mensen moet winnen door een relatie met ze op te bouwen.
Middels bloggen begeleid je mensen door het aankoopproces heen. Steekt de interne linkbuilding goed in elkaar en worden alle vragen in meerdere blogs beantwoord, dan blijft de bezoeker op je website hangen en ondertussen ‘leren jullie elkaar beter kennen’. Je wint het vertrouwen.
Zie het als de lokale fietsenmaker. Hij bouwt eerst een relatie met zijn klanten op door hun vragen te beantwoorden en voor hun klaar te staan. Wanneer het vertrouwen gewonnen heeft, maakt hij de sale. Hetzelfde doe je met bloggen. Je beantwoord alle vragen van je doelgroep, wint het vertrouwen en maakt de sale.
Hoe blogs je algemene rankings beïnvloeden
Een website met weinig content zal er langer over doen om domeinwaarde op te bouwen. De domeinwaarde is één van de belangrijke factoren waarmee de rankings bepaald worden. Hoe meer waardevolle en relevante content, hoe hoger je domeinwaarde.
Mensen willen alle benodigde informatie binnen één zoekopdracht vinden. Zo weinig tijd hebben ze. Het aantal interacties en de duur van het bezoek neemt toe wanneer vragen van bezoekers beantwoord worden. Merkt Google dat jouw blogartikelen relevant zijn aan de zoekintenties van haar gebruikers, dan wordt dat beloond met hogere rankings.
Focus op longtail zoekwoorden
Longtail keywords zijn zoekopdrachten die uit meerdere termen bestaan. ‘Hoe kom ik van mijn hoofdpijn af’ is een voorbeeld van van een longtail zoekwoord.