Als webshopeigenaar wil je natuurlijk dat jouw webshop ook bezoekers trekt. Zonder bezoekers geen conversies. Het aantrekken van bezoekers gebeurt helaas niet vanzelf. En bovendien betekent meer bezoekers niet meteen betalende klanten. Je wilt dus ook nog eens de juiste doelgroep op jouw website hebben. Jouw webshop moet toegankelijk zijn voor bezoekers en zoekmachines, zodat pagina’s van jouw shop hoger in Google gaan ranken. Met onze 3 gratis SEO tips, een beetje geduld en een grote hoeveelheid doorzettingsvermogen kan jouw webshop omhoog klimmen op de rankings ladder en kun jij meer bezoekers op jouw website krijgen.
Vind de juiste zoekwoorden
Om de juiste doelgroep naar jouw webshop te trekken is het belangrijk om te weten via welke zoekwoorden jouw doelgroep op zoek gaat naar informatie of bepaalde producten. Begin daarom met het opstellen van een lijst met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw diensten of producten die je verkoopt. Vervolgens kun je deze zoekwoorden invoeren in de keyword planner van Google om op zoek te gaan naar niche-zoekwoorden of longtail zoekwoorden. Op dit soort zoekwoorden is de concurrentie namelijk lager en zul je meer kans hebben om te ranken.
Schrijven van goede content
Als je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht kun je vervolgens aan de slag gaan met het schrijven van teksten. Het is hierbij heel belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw content niet alleen voor zoekmachines te begrijpen is. Je moet een gulde middenweg zien te vinden tussen een tekst dat leesbaar is voor zowel jouw doelgroep als voor zoekmachines.
Meten = Weten
Als je de nieuwe content op jouw webshop hebt geplaatst kun je het gedrag van jouw bezoekers analyseren en kun je zien of de wijzigingen die je hebt aangebracht ook zijn vruchten afwerpen. Dit doe je via Google Analytics. Als je ziet dat bepaalde pagina’s wel bezoekers aantrekken, maar geen conversies opleveren, dan zul je deze pagina verder moeten analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld zien via welke pagina jouw bezoekers jouw webshop weten te vinden, hoe lang het duurt voordat een pagina is geladen en via welke pagina’s bezoekers jouw webshop weer verlaten. Als je altijd in je achterhoofd houdt dat gebruiksvriendelijkheid in de ogen van zoekmachines een van de belangrijkste ranking factor is, dan zijn wij ervan overtuigd dat jij op de juiste manier jouw webshop kunt laten ranken. Ga zelf maar na.. Als het heel lang duurt voordat een pagina die jij wilt bezoeken geladen is, zul je snel weggaan en een andere website bezoeken die wel snel laadt. Hierdoor stijgt het bouncepercentage op jouw website, omdat er één pagina op jouw webshop geopend wordt en vervolgens verlaat de bezoeker de site weer zonder enige sessie uit te voeren. En een hoog bouncepercentage heeft weer een negatieve invloed op jouw rankings.
Succes!
We hopen dat je iets hebt aan onze tips en je kunt natuurlijk altijd een online marketingbureau inschakelen die jou kan helpen bij jouw SEO optimalisatie.