Content is king, kroon

‘Content is king’, of toch niet?

‘Content is king’, wordt al jaren geschreeuwd op het internet en in marketingboeken. Content is belangrijk voor de rankings in Google, voor branding, het bereiken van je doelgroep en uiteindelijk het verhogen van je sales werd gezegd. Maar tijden veranderen, dus moeten we onszelf afvragen of deze term nog steeds van toepassing is in 2018?. Dus bij deze: is content inmiddels van zijn troon gestoten of nog steeds heer en meester in de dynamische marketingwereld die we nu kennen?

Content marketing: een korte terugblik

Content marketing is voor een lange tijd een hippe term geweest in de marketingwereld. ‘Content is king’ en iedereen moet meedoen. Daar kwam het eigenlijk op neer.

Het grote verschil met traditionele marketing is dat plotseling de ontvanger centraal stond. De vraag ‘wat wil ik mijn doelgroep vertellen?’ veranderde naar ‘wat wil mijn doelgroep horen?’. Er wordt dus gekeken naar de behoeften van de doelgroep. Maar hoe vind je deze?

Simpel, door naar het zoekgedrag te kijken. Welke zoekwoorden gebruiken ze en welke intentie zit hierachter? Op basis van zoekwoordanalyses bepalen bedrijven de onderwerpen waar ze over schrijven. Deze content wordt gedeeld op websites, sociale media netwerken, nieuwsbrieven, digitale magazines en e-books.

Is content marketing dan doodverklaard?

Doodverklaard is wat kort door de bocht. Iedereen is massaal content gaan creëren,waardoor het zijn waarde verliest. Zoek op ‘WordPress website bouwen’ en je vindt 1,3 miljoen resultaten in de vorm van artikelen, video’s, podcasts, e-books, handleidingen en online magazines.

Bedrijven vechten massaal om de aandacht, terwijl bij mensen de spanningsboog van mensen afneemt. De hoge concurrentie en de aanwezigheid van grote bedrijven met een hoog budget maken het niet makkelijk om boven de massa uit te springen. Conclusie: alleen met content marketing kom je er dus niet.

Online Marketing

Zonder een SEO-strategie kom je er niet

Marketinggoeroes geven aan dat je de doelgroep moet laten bepalen waar je content over gaat. Dus het uitvoeren van een zoekwoordanalyse is wat je doet. Vervolgens schrijf je een geweldig artikel waarin alle vragen van je doelgroep beantwoord worden. Kan niet misgaan toch?

Nou, toch wel. Uitstekende content wordt namelijk niet 1,2,3 beloond met bezoekers. Richt je daarom op de vindbaarheid van je content door te beginnen met SEO.

Hoe maak je content vindbaar?

  • Zoekwoordanalyse
    Vind wat je doelgroep wilt weten. Kijk hierbij verder dan algemene zoekwoorden zoals ‘schutting kopen’, maar kijk ook naar longtail zoekwoorden zoals ‘hoe onderhoud ik een houten schutting’.
  • Content creëren
    Na het selecteren van de zoekwoorden weet je wat van content je doelgroep wilt zien. Wees creatief en gebruik afbeeldingen, video’s, audio en illustraties om het verhaal te verduidelijken.
  • On-page elementen instellen
    Door de zoekwoorden en synoniemen hiervan terug te laten keren in de content, URL en metatitel- en -omschrijving weet Google waar je op gevonden wilt worden. Het invullen van deze elementen is cruciaal in het vindbaar maken van je content.
  • Linkprofiel opbouwen
    Google en andere zoekmachines beschouwen verwijzingen van relevante websites naar jouw content als een soort stem. Hoe meer stemmen, hoe hoger je geplaatst wordt in de zoekresultaten. Wees er bewust van dat het draait om kwaliteit, niet om kwantiteit.

Wij zeggen liever ‘Content is king en SEO is Queen’. Ze kunnen niet zonder elkaar. Heb je het gevoel dat je de plank misslaat en kun je wel wat hulp gebruiken? Specialisten dienen zich graag aan als huwelijksbemiddelaars, waarbij ze king en queen weer samenbrengen!

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.