Alles over linkbuilden

Alles over linkbuilden

Hoe belangrijk is linkbuilden voor jouw organisatie? Je hebt immers een steengoed product en een heel goed verhaal. Dus verkoopt jouw product zichzelf dan niet? Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd nog netwerken of simpelweg telefonisch contact leggen met potentiële klanten toch? Dit kan zeker, maar het is wel belangrijk om te beseffen online zichtbaarheid steeds belangrijker wordt. Het is daarom zeker raadzaam om je te verdiepen in het proces van linkbuilden en het rendement wat je hieruit kunt halen. Mocht je het moeilijk vinden, of heeft linkbuilden simpelweg je interesse niet dan kan je er ook voor kiezen om het linkbuilden uit de besteden aan een externe organisatie zoals bijvoorbeeld LEQUAL. Een dergelijke partij kan het gehele proces uit handen nemen zodat jij je kunt richten op wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Toch is het wel handig om te weten wat linkbuilden precies is en hoe het ingezet kan worden om jouw organisatie te laten groeien.

Wat is linkbuilden?

Linkbuilden is een zeer belangrijk onderdeel van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands wordt dit veelal vertaald als  ‘zoekmachineoptimalisatie. Linkbuilden is gericht op het verkrijgen van inkomende links die leiden naar  een website vanuit verschillende andere websites. Hoe meer van deze links er zijn hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de site worden ingeschat. Ze kunnen er daarom voor zorgen dat de site veel beter en hoger scoort in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines, waarvan Google de bekendste is. Hoe hoger jouw organisatie staat in de zoekresultaten van de zoekmachines, hoe groter de kans dat er op de website van jouw organisatie wordt geclickt en hoe vaker jouw website wordt bezocht. Uiteraard zorgt een groter bezoekersaantal van jouw website logischerwijs voor meer leads en daarmee uiteindelijk voor meer klanten. 

Hoe vergroot linkbuilden de bezoekersaantallen op je website?

Als een website hoog scoort in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines is de kans groter dat mensen op de link zullen klikken en daarmee de website zullen bezoeken. De website komt hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines naarmate deze meer inkomende links vanuit andere websites heeft. Als deze website hoogstaand zijn zal de website van jouw organisatie nog hoger komen in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Het is daarom echt aan te raden om te zorgen dat de link naar jouw website op andere websites wordt geplaatst. Het lijkt misschien veel werk te kosten maar uiteindelijk trek je hiermee veel bezoekers naar jouw website toe en levert dit je enorm veel zichtbaarheid bij potentiële klanten op. Als je dit goed en consequent doet is het een stuk minder tijdrovend dan iedere prospect apart bellen om telkens weer hetzelfde verhaal te vertellen. Het is dus zeker een investering in tijd en wellicht ook financieel maar het rendement dat je ermee behaalt is erg groot. 

Je online imago verbeteren met linkbuilden 

Als je veel uitgaande links heb van hoogwaardige sites binnen de branche kan dit  door klanten en prospects geïnterpreteerd worden als dat de website, en daarmee de organisatie  een goede reputatie heeft binnen de branche. Op deze manier kan linkbuilden dus je online imago snel en efficiënt verbeteren. Ook voor je imago is het dus zeker goed om linkbuilden toe te passen op jouw website. 

Comments zijn uitgeschakeld.