Zijn Bing en Yahoo! interessante alternatieven voor Google?

laptop

Google domineert vaak het gesprek wanneer we over SEO praten. Maar hoe zit het met een SEO-strategie voor de zoekmachines Yahoo! en Bing? Hoe wordt bij deze minder populaire zoekmachines de rangschikking in de zoekresultaten bepaald? Cijfers uit het 2e kwartaal van 2017 vertellen ons dat Bing een marktaandeel heeft van 9% en Yahoo! 1,43% in Nederland en de verwachting is dat dit alleen maar toe gaat nemen. Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden om hoog te scoren in deze zoekmachines. 

Waarom Bing overwegen?

Microsoft gaat met Bing de concurrentie aan met Google, de grootste zoekmachine ter wereld. De zoekfunctie is geïntegreerd met onder andere het besturingssysteem Windows, Facebook en Xbox. Het aantal zoekopdrachten stijgt en de verwachting is dat deze ontwikkeling zich doorzet. Waarom zou je ook de focus moeten leggen op Bing?

  • Lage concurrentie

Concurrenten richten zich op SEO-optimalisatie voor Google. Wees je concurrenten een stapje voor door je website voor Bing te optimaliseren.

  • Verspreid je risico’s

Google update regelmatig het algoritme, wat voor stijging of daling in de rangschikking kan zorgen. Mocht je website plotseling dalen, dan krijg je in ieder geval bezoekers via Bing binnen.

Wat maakt Bing anders dan Google?

De vergelijking van Bing en Google is soortgelijk aan die van McDonald’s en de Burger King. Of die van Booking.com en Expedia.com. Aangezien beide zoekmachines geen openheid geven over hun algoritme waarmee de rankings bepaald worden, zijn de onderstaande verschillen gebaseerd op onze eigen ervaringen en die van verschillende bekende SEO-blogs, zoals Ignitevisibility.

  • Social signals zijn belangrijker. Het lijkt erop dat backlinks vanuit sociale media netwerken zwaarder meewegen dan bij Google.
  • Bing indexeert geen webpagina’s zonder backlinks, terwijl Google dit wel doet. De zoekmachine van Microsoft stelt een link explorer beschikbaar, waarmee de kwaliteit van de backlinks bekeken kan worden.
  • Visuele content matters. Het lijkt erop dat Bing meer waarde hecht aan visuele content zoals afbeeldingen, audio en video’s, terwijl bij Google de nadruk nog steeds ligt op tekst. 
  • Bing indexeert Flash websites, terwijl Google dit niet doet. Flash is een codeerprogramma van Adobe waarmee websites met veel animaties gebouwd worden.
  • Bij lokale zoekopdrachten heeft Bing de neiging om kleine bedrijven bovenaan te plaatsen, terwijl Google eerder grotere bedrijven laat zien. 

Verschillen in het technische aspect

RankBrain is onderdeel van het algoritme van Google, een techniek waarbij de robot patronen in het zoekgedrag herkent en daarbij minder afhankelijk wordt van exacte zoekwoorden. Het algoritme van Bing daarentegen is nog niet zo geavanceerd, waardoor het belangrijk is om exacte zoekwoorden te gebruiken in de webteksten, titels en metatitel- en -omschrijving. 

En hoe zit het dan met Yahoo!?

De zoekresultaten in Yahoo! worden aangedreven door Bing. Optimalisatie voor Bing levert dus ook resultaten op in de Yahoo! zoekmachine. Twee vliegen in één klap dus!

BingGoogleSEOYahoo!

Comments zijn uitgeschakeld.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten