Een SEO-cursus: verstandige investering of niet?


Zoek op ‘SEO cursus’ in Google en je vindt talloze cursussen op het gebied van zoekmachinemarketing. De ene cursus wordt aangeboden voor een paar tientjes, terwijl langdurige trainingen al gauw honderden euro’s kosten. Maar wacht eens even, heb je wel echt een SEO-cursus nodig? Er staat veel informatie op het internet waarmee je SEO zelf kunt aanleren. Een andere optie is het inhuren van een SEO-specialist. In het laatste geval heb je er zelf helemaal geen omkijken meer naar. Is een SEO-cursus een verstandige investering? En wat zijn de alternatieven?

Pro’s van een SEO-cursus

Door een SEO-cursus te volgen hoop je voldoende kennis te vergaren om je eigen websites of die van klanten hoger te laten ranken in de zoekmachines. Waarom wel een SEO-cursus volgen?

  • Te veel informatie op het internet wat verwarring opwekt
    Boeken, websites, forums en videos. Aan informatie over SEO geen gebrek. Maar hoe selecteer je de informatie die er echt toedoet? Eveneens maakt Google gebruik van haar eigen algoritme, de formule hierachter zal altijd geheim blijven. Hierdoor lees je op het internet verschillende opvattingen over wat wel en niet werkt. Best verwarrend. Bij een goede SEO-cursus ontvang je alleen informatie die alleen relevant is. Zo hoef je zelf geen selectie te maken.

  • Het voorkomen van beginnersfouten
    Ondanks dat het maken van fouten onderdeel is van het leerproces, probeer je deze zoveel mogelijk te voorkomen. Fouten kosten tijd en geld. Bij een kwalitatieve SEO-cursus worden veel voorkomende valkuilen besproken. Zo elimineer je beginnersfouten.

Waarom geen SEO-cursus kiezen?

 

  • SEO is toepasbare informatie
    Tijdens een SEO-cursus worden de handvatten aangereikt om aan de slag te gaan met zoekmachinemarketing. Omdat er niet één formule is die altijd werkt, leer je SEO vooral door het te doen. Door fouten te maken en hiervan te leren. Ook al heeft elke SEO-cursus een praktisch gedeelte, toch is dit vaak niet voldoende om SEO volledig onder de knie te krijgen.
  • De SEO-wereld is dynamisch
    Dit betekent dat veranderingen elkaar snel opvolgen. Niet alle cursussen zijn up-to-date met de laatste ontwikkelingen, waardoor studiemateriaal gedateerd kan zijn.
  • Je ontvangt geen erkend certificaat
    Google en andere zoekmachines verstrekken geen SEO-certificaten. Je kunt wel zeggen dat je een SEO-specialist bent, maar dit valt niet aan te tonen met een certificaat.
  • Een flinke uitgave
    Een SEO-training kost tussen de honderd en duizenden euro’s. Een flinke investering voor iemand die net een website begonnen is en hier nog geen inkomen uit genereert. 

 

Een belangrijke vraag om jezelf te stellen is of je wel voldoende tijd hebt om SEO zelf te doen. Het bijhouden van SEO is tijdrovend en niet iedere ondernemer zit hier op te wachten. Herkenbaar? Dan is het uitbesteden van SEO wellicht iets voor jou.

Wat zijn de alternatieven?

  • Gratis informatie online (content en video’s) waarmee je SEO zelf kunt aanleren.
  • Lees online marketing boeken
  • Besteed SEO uit aan specialisten

CursussenSEO

Comments zijn uitgeschakeld.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten