Wat is het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO?

verschil tussen on-page en off-page SEO

Als we praten over search engine optimalisation (SEO), ofwel zoekmachine optimalisatie in het Nederland, dan wordt er onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page optimalisatie. Maar wat is het verschil tussen beide? Wij geven je in dit artikel antwoord op deze vraag.

 

  • On-page optimalisatie. Hieronder vallen alle optimalisaties die worden uitgevoerd op de website. Deze optimalisaties worden gezien of ervaren door bezoekers.

 

  • Off-page optimalisatie. Deze optimalisaties hebben geen invloed op de ervaring van de bezoeker. Off-page optimalisaties worden buiten jouw website ondernomen voor een betere positie in de organische zoekresultaten van Google.

Wat is on-page optimalisatie?

Bij het on-page optimaliseren van de website draait het om je website vriendelijk te maken voor zowel Google als de gebruiker. Dit doe je onder andere door de snelheid te optimaliseren en de juiste content op je website te plaatsen. Naast de technische optimalisatie is het nodig om sterke teksten op je website te plaatsen. Zorg voor relevante metagegevens, gebruik van headings en voldoende informatie. Deze on-page optimalisaties zorgen ervoor dat je website niet alleen voor gebruikers, maar ook voor Google als beter worden ervaren. Zeker met de verwachte Google Page Experience update in 2021 is het on-page optimaliseren van je website enorm belangrijk.

Wat is off-page optimalisatie?

Het grootste verschil tussen on-page en off-page optimalisatie is dat het bij off-page optimalisatie gaat over factoren buiten je website om. Deze externe factoren die erg belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website hebben geen directe invloed op het uiterlijk van je website. Het belangrijkste onderdeel van off-page SEO is het bouwen van kwalitatieve verwijzingen vanaf andere websites naar jouw website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het aantal inkomende links van een website geeft zoekmachines een belangrijke indicatie van de populariteit van de website. Bij linkbuilding gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit.

Comments zijn uitgeschakeld.