Linkbuilding is een activiteit die het leggen van links tussen websites bevordert. Een backlink leidt de lezer met een enkele klik naar een andere webpagina. De groepering van gemaakte links wordt een mesh genoemd.
Het is noodzakelijk om onderscheid te maken tussen de interne links van een website die bijdragen aan het netwerken en die van externe of uitgaande links van externe bronnen. Dit is het geval bij linkbuilding, dat bestaat uit het ontwikkelen van inkomende links om de toegankelijkheid te vergemakkelijken.
NoFollow-links
Standaard staat een link in doFollow, dat wil zeggen dat zoekmachinebots, zoals GoogleBot of BingBot, deze volgen.
Nofollow-links zijn links waarop een HTML-tag rel=”nofollow” is toegepast. De nofollow-tag vertelt zoekmachines om deze link te negeren. Aangezien nofollow-links de PageRank niet doorstaan, wordt aangenomen dat ze geen invloed hebben op de positie van zoekmachines.
Een link moet NoFollow zijn als de webmaster van de site waarop de link is geplaatst geen controle heeft over de link. Dit is bijvoorbeeld het geval voor alle delen op grote sociale netwerken zoals Facebook of Twitter. Zonder deze beveiliging zouden SEO’s hun tijd besteden aan het delen van links op Facebook om hun positie in de SERP’s (Search Engine Result Pages), pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, te verbeteren.
De oorsprong van linkbuilding
Google bracht in 1997 een revolutie teweeg in de zoekmachinemarkt. De originaliteit ervan was om bijzondere aandacht te besteden aan backlinks. Om dit te doen, heeft Google een robot ontworpen die de links automatisch volgt, met als doel ze snel te indexeren.
Door waarde te combineren met populariteit en links met veel verkeer, kan Google deze resultaten relevant rangschikken en daardoor krachtige kwalitatieve links bieden. Tot 2013 gaf Google scores voor elke webpagina, deze waren toegankelijk via de PageRank.
Momenteel wil Google het bekendheid niveau van een link of profiel onvindbaar maken. Er zijn echter andere instrumenten ontstaan om deze leemte op te vullen. Search Engine Optimization (SEO) hield in 1998, het jaar waarin Google zich vestigde, rekening met linkbuilding. Het gebruik van linkbuilding in een SEO-strategie kan dus de positionering van pagina’s aanzienlijk verbeteren.
Creëer relevante links
Om je SEO te verbeteren is het essentieel om relevante links te creëren. Er moet enige logica zijn in de link die er is, hoe meer de site aan de oorsprong van de link belangrijk is en legitimiteit heeft verworven, hoe meer de link van waarde zal zijn.
Spammen
In het begin begrepen SEO’s snel het nut en het belang van deze links. Er ontstond een zekere anarchie met het creëren van links ten koste van alles. Google heeft ruimte voor tags, die richtlijnen of regels hebben gegenereerd die door webmasters moeten worden gevolgd.
Elke overtreding van deze regels brengt een risico met zich mee. Als je jouw linkbuilding door Seeders laat uitvoeren dan kies je voor een goede strategie.