Lokale optimalisatie, mobiele optimalisatie en longtail keyword-optimalisatie. SEO is een goed voorbeeld van een vakgebied waarin veel gebeurt en verandert. In deze dynamische wereld kan het bijhouden van de nieuwste SEO-ontwikkelingen een flinke uitdaging zijn, en dus veel tijd in beslag nemen. Het niet op tijd anticiperen kan grote gevolgen hebben zoals een daling in de rankings en in de inkomsten. Wat de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van SEO zijn, lees je hier.
De veranderingen binnen de SEO wereld volgen elkaar snel op. Google en andere zoekmachines hebben het gebruiksgemak van de bezoeker hoog in het vaandel staan en door middel van updates worden gebruikers in hun behoeften voorzien. Hierbij wordt weinig rekening gehouden met websitebeheerders waarvan een flexibele houding verwacht wordt. Sla de plank niet mis en anticipeer op de laatste ontwikkelingen zoals deze hieronder beschreven zijn.
De mobile-first index
Tot op heden gebruikte Google voornamelijk de desktopversie van je website om de rankings in de zoekresultaten te bepalen. Vandaag de dag dient de mobiele versie van je website als uitgangspunt. De desktopversie is nog steeds belangrijk, maar heeft dus niet de hoogste prioriteit bij de indexatie van je website. Waarom doet Google dit? Simpelweg omdat wereldwijd meer zoekopdrachten via de smartphone plaatsvinden dan via de desktop.
De aandachtspunten zijn nog steeds hetzelfde. De website dient gebruiksvriendelijk en met content gevuld te zijn waar je doelgroep warm van wordt.
Visuele content is what matters
In de afgelopen jaren is de internetsnelheid verdubbeld, speelt sociale media een belangrijke rol in ons dagelijks leven en verlangen gebruikers in het algemeen naar visuele content, waarmee informatie sneller en duidelijker verwerkt kan worden. Deze ontwikkelingen samen creëren de verwachting dat Google en andere zoekmachines visuele content belonen met hogere posities in de zoekresultaten.
Maar hoe beoordelen de zoekmachines jouw content? Door naar het gedrag van de bezoeker te krijgen. De duur van het bezoek en het aantal interacties zijn indicaties waar Google naar kijkt. Een visuele webpagina kan het gebruiksgemak verbeteren doordat het informatie op een duidelijke wijze weergeeft. Met als gevolg dat bezoekers langer op een website blijven hangen en meer interacties aangaan, wat dus met hogere rankings kan worden beloond.
De kwaliteit van de visuele content is daarbij wel belangrijk. Voeg alleen afbeeldingen, video’s en illustraties toe wanneer deze ook echt waarde toevoegen.
Voice search de toekomst?
20% van de zoekopdrachten binnen de US wordt ingesproken. Hiermee wordt duidelijk dat voice search een steeds grotere rol gaat spelen in ons zoekgedrag. Cortana van Microsoft, Siri van Apple, Google Now, Facebook M en Amazon Echo zijn de grote spelers van dit moment. Zoekopdrachten worden met name vanaf de smartphone ingesproken. Mobiele gebruikers zijn vaak onderweg en willen bijvoorbeeld weten waar de dichtstbijzijnde bakker zit. De lokale vindbaarheid van je website wordt hierdoor nog belangrijker. Via Google Mijn Bedrijf kun je informatie zoals adres- en contactgegevens en openingstijden voor fysieke businesses updaten.
Voice search-optimalisatie werkt zoals we dat gewend zijn. Het belangrijkste is dat jouw website antwoord geeft op de ingesproken zoekopdrachten en hiermee de behoeften van de gebruiker tegemoetkomt.