Eindelijk, je website is af! Het ontwerp ziet er gelikt uit en ook technisch blijkt alles in orde. Tijd om de vindbaarheid te verbeteren en bezoekers te werven. Maar hoe doe je dat? Zoekmachinemarketing zou een logische vervolgstap zijn, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Wat is het verschil? En welke optie past het beste bij jouw website?
Search Engine Optimization (SEO)
Bij SEO voer je verschillende taken uit om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page SEO.
Bij on-page SEO laat je de zoekwoorden terugkomen in de webteksten, titels, URL’s en metadata. Op deze manier weet zowel Google als de bezoeker waar jouw website over gaat. Aan de hand van een zoekwoordenanalyse kom je te weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt.
Bij off-page SEO draait het om het realiseren van verwijzingen naar jouw website toe. Elke verwijzing in de vorm van een linkje wordt gezien als een stem. Hoe meer stemmen, hoe hoger de rankings in Google.
Het rendement kan hoog zijn met SEO. Waarom? Omdat een hoge ranking het resultaat is van uitstekende content en website-optimalisatie. Anders dan bij online adverteren, waarbij je betaalt om bovenaan te staan.
Kortom, je staat bovenaan omdat je content relevant is aan de zoekopdracht van de gebruiker. Relevante bezoekers leveren doorgaans meer conversies op. En dat is precies wat je wilt.
Waarom kiezen voor SEO?
In vergelijking met SEA heeft SEO een aantal voordelen. Hiermee laten we ook direct de verschillen tussen deze twee zien:
- Geen advertentiekosten
Bij SEO betaal je geen geld om hoge posities in de zoekresultaten te behouden. Wel is er tijd en/of geld nodig om hoge rankings te realiseren en in stand te houden. Bijvoorbeeld medewerkers of een online marketing bureau die betaald moeten worden voor de verricht werkzaamheden.
- Je website wordt serieuzer genomen
Er zijn SEO-specialisten die beweren dat natuurlijk verkregen posities geloofwaardiger overkomen, waardoor mensen eerder geneigd zijn om je website te bezoeken.
- Relevante bezoekers aantrekken
Hoge posities in de natuurlijke zoekresultaten verkrijg je niet zomaar. Je kunt het zien als een beloning voor een webpagina die de behoeften van haar bezoekers tegemoetkomt. Bij SEO hangen de rankings namelijk af van hoe goed je webpagina presteert en dus niet van betalingen. Dit levert bezoekers op die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Search Engine Advertising (SEA)
Met SEA wordt het betaald adverteren bedoeld. Advertentieruimte wordt verkocht door de grote jongens zoals Google, Bing, Facebook, Instagram en Adcrowd. De adverteermogelijkheden binnen Google AdWords zijn het grootst:
- Adverteren in de zoeknetwerk van Google
- Adverteren met een banner op partnerwebsites van Google zoals Telegraaf.nl en Nu.nl.
- Adverteren met een reclamevideo in YouTube.
- In de Google Play Store
- In Gmail, in de Shopping-resultaten en andere functies van Google.
Waarom kiezen voor SEA?
- Direct resultaat
Terwijl resultaten met SEO lang op zich laat wachten, zie je bij SEA vrijwel direct resultaat. Dit betekent dat je sneller kunt beginnen met de verkoop van producten of diensten en dus minder inkomsten misloopt.
- Webpagina testen
SEO is een tijdrovend proces zonder enige garanties. Het uitkiezen van de juiste zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Wil je de risico’s beperkt houden? Dan zou je bepaalde zoekwoorden eerst kunnen testen door een AdWords-campagne te runnen. Zo weet je beter welke zoekwoorden wel en niet werken en beperk je de risico’s.
- Zelf je advertentietekst inrichten
Met SEO heb je geen volledige controle over de weergave van je website in de zoekresultaten. De zoekmachines gebruiken hier de metatitel-en omschrijving voor, maar deze worden niet altijd juist overgenomen. Bij SEA bepaal je zelf hoe je advertentie weergeven wordt door een titel en een omschrijving aan de advertentie toe te voegen. Ook behoren extensies zoals een ‘bel-nu’ button of een routebeschrijving tot de mogelijkheden. Bij SEO heb je deze luxe niet.
De achterliggende doelstelling van SEO en SEA is vaak hetzelfde: bezoekers realiseren en producten of diensten verkopen. Zoals met veel dingen in het leven zijn er meerdere ‘wegen’ die naar succes kunnen leiden. Eerst kies je uit SEO of SEA waar je vervolgens op verschillende wijzen invulling aan kunt geven.