vergadering

De customer journey als strategie? Gebruik het see, think, do, care model van Google!

Concurrentie op het gebied van zoekmachine marketing wordt steeds heviger. CPC’s  stijgen en het is allang niet meer realistisch om te denken dat iedere geïnvesteerde euro op de korte termijn ook daadwerkelijk geld oplevert. Om dus ook in de toekomst relevant te blijven moet je veel verder kijken dan naar zoekmachine marketing alleen. Zoekmachine marketing hoort namelijk onderdeel te zijn van een bredere strategie die aansluit op de behoefte per fase van de customer journey.

Conversie gerichte marketing of waardevolle content?

Stel je eens voor dat een potentiële klant jouw schoenenwinkel binnenloopt. Je gunt hem de tijd om rustig rond te kijken en inspiratie op te doen. Je duwt niet gelijk een paar schoenen inclusief factuur in de handen op het moment dat een potentiële klant je winkel bezoekt toch? Waarom zou je dit online dan wel zo aanpakken? Je wilt een potentiële klant immers niet afschrikken door middel van conversie gedreven marketing, die hoogstwaarschijnlijk weinig tot niet aansluit op de behoefte die de klant op dat moment ervaart. Wat je wel moet doen is even helemaal teruggaan naar de basis. Ga iedere stap na in de customer journey en ontwikkel hieruit een passende strategie die naadloos aansluit op de behoefte van jouw doelgroep per fase. Als de klant je website voor het eerst bezoekt heeft zij hoogstwaarschijnlijk andere informatiebehoefte dan iemand die al voor de derde keer je aanbod bekijkt.

See, Think, Do and Care

Google heeft een model ontwikkelt die helpt bij de realisatie van een online marketingstrategie die aansluit op alle fases van de customer journey, genaamd het See, Think, Do, Care model. Dit model splitst de customer journey op in vier stappen die ieder ingevuld worden met marketingtechnieken en hulpmiddelen die op dat specifieke moment van belang zijn. Zo is het in de See fase belangrijk dat je aanwezig en vindbaar bent op de juiste plekken, en slaat de Do fase puur op de aankoop en alle bijbehorende handelingen die tot een daadwerkelijke conversie leiden.

Schakel hulp in

Een online marketingstrategie werkt het beste als deze is afgestemd op alle touchpoints binnen de customer journey. Ben je nieuwsgierig naar wat een online marketingstrategie als deze voor jouw bedrijf kan brengen? Vraag dan een gratis marketing review aan bij een full service digital agency. Zij beschikken namelijk over de nodige expertise om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

Opmerkingen voor dit bericht zijn gesloten.