De belangrijkste updates van Google

google

De eerste prioriteit van Google is geld verdienen. Hoe verdient het geld? Door meer gebruikers aan te trekken en advertentieruimte te verkopen. Hoe trekt het meer gebruikers aan? Door de zoekmachine constant te verbeteren. En hoe voert het verbeteringen door? Je raadt al waar we naartoe willen: de updates van Google. Het gebruiksgemak mogen ze verbeteren, hoofdpijn leveren ze op bij websitebeheerders. Hierbij een overzicht met de belangrijkste updates van Google in de afgelopen jaren.

Een stukje geschiedenis

Google is opgericht in 1997. Met als doel om orde op zaken te stellen. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Er kwam steeds meer informatie online te staan. Maar hoe ga je deze informatie vinden als je niet de exacte URL weet? De zoekmachine van Google was het antwoord.

Sinds de start heeft Google haar gebruikers altijd op de eerste plek gezet. Zo werd het algoritme PageRank bedacht om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen. Dit was het eerste algoritme en daar zijn er ongeveer 250 bij gekomen. Bij een gewijzigde of een nieuwe algoritme kwam er een update, waarvan we de belangrijkste in dit artikel gaan bespreken.

Panda, 2011

De gouden tijd is over. Waar het voorheen vrij eenvoudig was om met content van lage kwaliteit hoog te ranken, ging Google na deze update meer waarde hechten aan de kwaliteit en relevantie van de content. Er werd korte metten gemaakt met veelvuldig gebruik van exacte zoekwoorden, het kopiëren van content en websites die meer advertenties hebben dan content. Deze update had impact op 12% van alle zoekresultaten.

Penguin, 2012

Voor de Penguin update werden er veel content sites gestart puur voor het linkbuilden. Backlinks werden onderling geruild, waarbij meerdere linkverwijzingen in een artikel werden geplaatst. Er werden backlinks geplaatst op niet-relevante websites waarbij dezelfde anchor veelvuldig gebruikt werd. De anchor is het stukje tekst waar een link achter geplaatst wordt. De Penguin update strafte een groot deel van de websites die zich hier schuldig aan maakten met lagere rankings of een verwijdering uit de zoekmachine. 

Hummingbird, 2013

Na de Hummingbird update kijkt Google niet alleen naar exacte zoekwoorden, maar ook naar de combinatie tussen de woorden. Dit maakt het voor webpagina’s mogelijk om hoog te ranken op een zoekwoord, zonder dat het exacte zoekwoord in de content gebruikt wordt.

5. Mobile, 2015

Voorheen werd de desktopversie van een website ook voor een smartphone gebruikt. Dit droeg niet bij aan een positieve gebruikerservaring en dus kwam Google met de Mobile update. Een goed werkende mobiele website werd na deze update beloond met hogere rankings. Ook de laadtijd van mobiele sites werd een aandachtspunt.

6. RankBrain, 2015

RankBrain wordt als onderdeel gezien van het Hummingbird algoritme. Je kunt het zien als een zelflerend systeem, waarmee het patronen in het zoekgedrag herkent en dus beter in staat is om de zoekintenties van de gebruikers in te schatten. 

7. Possum, 2016

Na de Possum update werd er bij de lokale zoekresultaten rekening gehouden met de locatie waar de zoeker zich bevindt. Zoek je bijvoorbeeld op koffieshops dan laat het voornamelijk de koffieshops in de buurt zien. 

8. Fred, 2017

Na de Fred update krijgen we te maken met grote schommelingen in de organische zoekresultaten. Hiervan worden voornamelijk websites met veel irrelevante content, automatisch gegenereerde content, advertentieruimte en/of affiliate links de dupe. 

Comments zijn uitgeschakeld.