Heb je ervaring met SEO dan weet je hoe tijdrovend zoekmachinemarketing kan zijn. Werkzaamheden zoals de beste zoekwoorden vinden, statistieken analyseren en webpagina’s optimaliseren zijn slechts een greep uit de to-do-lijst van een SEO-specialist. Gelukkig hebben wij 5 handige tools gevonden waarmee SEO-optimalisatie niet alleen makkelijker wordt, maar ook minder tijd in beslag neemt. Van onmisbare basis tools die iedere sitebeheerder zou moeten gebruiken tot krachtige hulpmiddelen waarmee je een hele website in slechts enkele seconden analyseert.
1. SEMrush – zoekwoorden vinden, selecteren en analyseren
SEMrush is een goede aanvulling op de zoekwoordplanner van Google. Het geeft een overzicht van de meest relevante zoektermen voor jouw website. Eveneens gebruik je deze tool om de concurrentie te analyseren en te kijken welke zoekwoorden zij gebruiken. Handig, ter inspiratie voor het vinden van nieuwe zoekwoorden. Maar ook om te kijken hoe hoog de concurrentie voor een zoekwoord is.
SEMrush is gratis, maar de mogelijkheden zijn dan wel wat beperkt. Het goedkoopste pakket start vanaf € 99 per maand.
2. Google Search Console – rankings bepalen
Niemand heeft zin om alle pagina’s in de zoekresultaten langs te gaan. Met de gratis tool Google Search Console zie je in één overzicht alle zoekwoorden waar je op rankt. Zo weet je direct welke zoekwoorden meer aandacht nodig hebben. Een tijdbesparende tool doordat je niet meer alle pagina’s in de zoekresultaten af hoef te gaan.
3. Yoast WordPress Plugin – hoe SEO-vriendelijk is je post?
De Yoast Plugin geeft aan de hand van een stoplicht aan hoe goed jouw blogpost of webpagina scoort op de on-page SEO-elementen. Het kijkt of de door jouw ingevulde zoekwoorden terug te vinden zijn in de on-page elementen: titels, webteksten, URL’s en metatitel- en -beschrijving.
Rood betekent dat er nog veel werk aan de winkel is. Bij oranje zijn er een aantal verbeteringen nodig en met groen ben je ready to go. Het handige aan deze tool is dat het je ook laat zien wat je moet verbeteren om het stoplicht op groen te krijgen.
4. Moz Open Site Explorer – linkprofiel bekijken
Met de Moz Open Site Explorer zie je in één oogopslag welke sites naar jouw websites linken. Het werkt heel simpel. Je voert een willekeurige URL in en ontvangt de volgende informatie: de domein- en paginawaarde en alle backlinks die naar deze specifieke URL verwijzen. Ook is het mogelijk om webpagina’s van concurrenten te analyseren.
Waarom zou je dit willen weten? Omdat het aantal verwijzingen naar jouw website en de relevantie ervan de rankings beïnvloeden.
5. GT Metrix – hoe snel is jouw website?
Google en haar gebruikers houden van websites met een snelle laadtijd. Het device, de internetverbinding en browsers zijn externe factoren die de snelheid beïnvloeden, waardoor de laadtijd op je eigen computer niet altijd een realistische indicatie geeft.
De GT Metrix is een handig tool om de exacte snelheid van je website in seconden mee te bepalen. Een groot pluspunt: het geeft eveneens suggesties hoe je de snelheid van je website omhoog kan brengen.