Heb je wel eens gehoord van een uitspraak in de richting van “ik bedien de gehele markt” of “iedereen is mijn klant”? Dit is een van de grootste risico’s die managers kunnen nemen. Veel managers geloven namelijk daadwerkelijk dat ze hun product of dienst aan iedereen kunnen verkopen. Wanneer bedrijven niet helder voor ogen hebben wie nu daadwerkelijk hun klanten zijn, lopen ze een groot risico om onderlopen te worden door concurrenten. De wensen en behoeften van je klanten horen immers als een van de belangrijkste uitgangspunten te gelden van je marketingstrategie. We geven je dan ook een Top en tip wanneer het aankomt op de doelgroep analyse.
Heb je zaken op orde
Heb jij al een sterke merkidentiteit opgesteld, je kernwaarden voor ogen en je beoogde imago in kaart gebracht, dan ben je goed bezig! Voordat je namelijk aan de slag gaat met het achterhalen van je doelgroep en hun wensen en behoeften moet de kern van je bedrijf als een huis staan. Indien je namelijk onderzoek gaat uitvoeren zonder dat jij weet waar je bedrijf voor staat en wat het wilt bereiken, loop je namelijk de kans dat je de verkeerde doelgroep gaat onderzoeken. Zorg dan ook altijd dat dit stap één is van je doelgroep analyse.
Hoe pak je een doelgroep analyse aan
Een analyse doelgroep maken is een vrij lastige klus. Het kost namelijk veel tijd en het is een zeer precies taak. Je doet er dan ook goed aan om een doelgroep analyse uit te laten voeren door ervaren marketeers of marktonderzoekers. Deze vakmensen hebben namelijk alle kennis in huis over opstellen, uitvoeren en analyseren van een doelgroep analyse. Voordat je aan de slag gaat met het daadwerkelijke onderzoek dien je eerst op papier te zetten welke mogelijke ‘segmenten’ onderdeel kunnen zijn van je doelgroep. Segmenten kun je samenstellen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats en zelfs interesses of koopmotieven.
Kwantitatief of kwalitatief onderzoek voor je doelgroep analyse
Om je doelgroep analyse te realiseren dien je dus marktonderzoek uit te voeren. Je opgestelde segmenten kun je gaan onderzoeken op basis van twee onderzoeksmethoden: kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Kwantitatief wordt vaak uitgevoerd aan de hand van enquêtes. Deze onderzoeksmethoden is zeer geschikt om veel inzicht te krijgen om verschillende vragen die jij als bedrijf zijnde hebt voor je mogelijke doelgroep. Met enquêtes kun je veel respons verzamelen. Heb je een specialistisch product of dienst en wil je dieper ingaan op de kern van de wensen en behoeften van je klanten? Dan is kwalitatief onderzoek zeer geschikt. Deze onderzoeksmethoden wordt dan ook vaak uitgevoerd aan de hand van diepte–interviews.
Wat te doen na het uitvoeren van je marktonderzoek
Indien jij je doelgroep analyse hebt uitgevoerd en hebt gecontroleerd of alle data betrouwbaar en representatief is, dan kun je aan de slag gaan met het analyseren van je resultaten. Door de resultaten te analyseren krijg je inzicht in de vragen die je van te voren hebt opgesteld. Je bent je dus nu bewust van de wensen en behoeften van je (mogelijke) klanten en weet wat hun koopmotieven zijn. Deze inzichten kun je verwerken in de bedrijfsstrategie. Dien je je product aan te passen, de prijs te verlagen, op een andere plek je producten te verkopen? op deze vragen heb je nu een antwoord.