‘Return on investment’ is groot met SEO

vrouw

Een eerste positie in Google verkregen door SEO levert 14,4% meer conversies op in vergelijking met bezoekers die via een advertentie op je website terechtkomen. Eenmaal een toppositie in de organische zoekresultaten bemachtigt? Dan is de kans aanwezig dat je hier ook een tijdje blijft staan. Stop je met betalen aan AdWords of Bing Ads dan vlieg je er dezelfde dag nog uit. Waarom zorgt SEO voor een goede Return On Investment (ROI)? En hoe meten we deze ROI?

Waarom kiezen voor SEO?

  • Competitie in de zoekresultaten: concurrenten investeren in SEO, bijvoorbeeld AdWords, om de vindbaarheid van hun website of webwinkel te verbeteren. Om de concurrentie bij te blijven, is een goede online vindbaarheid noodzakelijk.
  • Resultaten zijn duurzaam: posities in de natuurlijke zoekresultaten hangen niet direct van een betaling aan AdWords of Bing Ads af en zijn daarom duurzamer.
  • Relevant verkeer naar je website: iemand die de zoekmachine gebruikt is doelgericht op zoek en weet meestal wat hij wil. Het is eenvoudiger om een product of dienst aan iemand te verkopen die ernaar op zoek is dan aan iemand die dit niet is.

Maar wat levert het dan op?

Al de bovenstaande voordelen dragen bij aan een goede ROI. We weten nu dat organische verkregen topposities 14,4% meer conversies opleveren in vergelijking met bezoekers uit advertenties. Organische resultaten worden serieuzer genomen, wat je terugziet in de relevantie van je bezoekers. Wat ook meetelt is dat de organische posities verkregen zijn op basis van de kwaliteit van de content, en niet via een betaling zoals bij adverteren.

Conclusie: SEO converteert beter in vergelijking met adverteren en daarnaast hangen de inkomsten niet af van betalingen aan bijvoorbeeld AdWords of Bing Ads. 

Hoe bereken je de ROI?

Dit blijft onderwerp van discussie binnen bedrijven, in vakbladen en op het internet. Maar doorgaans geldt de som: opbrengst (of verwachte opbrengst) gedeeld door de gemaakte kosten x 100%.  Heb je geen werknemers in dienst, dan beperkt de investering zich alleen tot de tijd. Heb je een bedrijf met werknemers die SEO werkzaamheden voor je uitvoeren? Dan wordt het een ander verhaal. In dit geval kan een gedetailleerde urenregistratie helpen bij het berekenen van de kosten.

En hoe zit het met de berekening van de inkomsten? Google Analytics laat zien hoeveel bezoekers er via de zoekmachine binnen zijn gekomen. Eveneens wordt hier de conversieratio weergeven,wat de verhouding tussen het aantal bezoekers en conversies is. Komt bijvoorbeeld 90% van je bezoekers via de zoekmachine binnen dan kun je grofweg 90% van de inkomsten aan SEO toeschrijven. 

Heb je eenmaal de inkomsten en kosten van je SEO-inspanningen in beeld gebracht? Dan kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel elke geïnvesteerde euro opgeleverd heeft. 

Comments zijn uitgeschakeld.