Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden zou de basis moeten zijn van iedere SEO-strategie. Een dergelijke analyse geeft inzicht in de behoeften van je doelgroep en welke termen conversie opleveren. Met een conversie bedoelen we een bestelling, het afsluiten van een contract of het achterlaten van persoonlijke gegevens. Hoe werkt een zoekwoordenanalyse precies en welke zoekwoorden zijn wel of niet interessant voor jouw website of webwinkel?
Waarom zoekwoorden analyseren?
Voordat je ergens tijd of geld in steekt wil je de risico’s beperken. Met een gedegen zoekwoordenanalyse start je sterker met je SEO-activiteiten. Dat is handig om de volgende redenen:
- De focus ligt op relevante bezoekers
Een zoekwoordenanalyse helpt je met het vinden van relevante zoekwoorden. Zo trek je alleen bezoekers aan die geïnteresseerd zijn in de informatie, producten en diensten op jouw website. - Je weet wat je concurrentie doet
Een observatie van de concurrentie is onderdeel van een zoekwoordenanalyse. Dit kan inspiratie geven voor nieuwe zoekwoorden. Ook kun je besluiten om zoekwoorden met een hoge concurrentie uit te sluiten. Grote spelers hebben vaak een hoog budget en beschikken over een sterk domein, waardoor het soms verstandig is om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. - Inspelen op de trends en nieuwe markten
Het gedrag van consumenten verandert snel. Door in te spelen op deze veranderingen, ben je de concurrentie een stapje voor. Ook wordt hiermee voorkomen dat de focus te lang op een zoekwoord ligt waarvan de levensduur al ten einde is gekomen. Zo was het zoekvolume op de ‘Apple iPod Nano’ 10 jaar geleden groot, terwijl het product tegenwoordig amper nog verkocht wordt.
Hoe begin je?
Bij een zoekwoordenanalyse doorlopen je de volgende fases:
- Zoekwoorden vinden
- Analyseren en selecteren
- Implementeren
- Optimaliseren
- Evalueren
In dit artikel bespreken we alleen stap 1 en 2: het vinden, analyseren en selecteren van zoekwoorden. Op onze website vind je de andere informatie, bijvoorbeeld via de pagina’s SEO content en optimalisatie website.
-
Hoe vind je de juiste zoekwoorden?
Voor het vinden van relevante zoekwoorden zijn verschillende tools beschikbaar zoals de zoekwoordplanner van Google. De keyword suggestion tool van Wordstream is eveneens een goede optie en ook Mergewords is een inspiratiebron voor veel internetondernemers. Elke tool geeft andere zoekwoorden weer, het kan dus geen kwaad om verschillende hulpmiddelen te gebruiken.
Vergeet niet Google’s suggesties te checken. Typ een willekeurig zoekwoord in Google en bekijk de suggesties die onderaan de zoekresultaten worden getoond. Mogelijk staan hier ook interessante trefwoorden tussen.
De zoekwoordplanner van AdWords is een veelgebruikte tool. Deze tool geeft inspiratie voor nieuwe zoekwoorden en hoe vaak erop gezocht wordt (het zoekvolume). Houd er wel rekening mee dat deze tool bedoeld is voor AdWords-adverteerders. De mate van concurrentie gaat over het aantal adverteerders in de zoekresultaten en staat dus los van de competitie in de organische resultaten.
Richt je op niche onderwerpen
Een niche onderwerp is een subject waar je doelgroep mogelijk geïnteresseerd in is. Bijvoorbeeld iemand met interesse in voetbal wil misschien ook weten hoe hij zijn techniek kan verbeteren. De volgende zoekopdrachten zouden dan een geschikte optie kunnen zijn:
- Voetbaloefeningen balcontrole
- Leren voetballen technieken
- Basistechnieken voetbal
- Individuele oefeningen voetbal
Bij dergelijke zoekwoorden ligt de concurrentie lager,wat met de koopintentie van het trefwoord te maken heeft. Toch bieden deze zoekopdrachten voldoende kansen. Door over deze niche onderwerpen te schrijven, beantwoord je de vragen van je doelgroep. Hiermee bouw je een goede reputatie op wat het makkelijker maakt om producten of diensten te verkopen.
Inspiratie voor niche onderwerpen vind je in forums, op Wikipedia of op sociale media. Ook een dialoog met je doelgroep levert vaak nieuwe ideeën op.
2. Het analyseren en selecteren van zoekwoorden
Er zijn diverse typen zoekwoorden, namelijk algemene woorden, subwoorden en long tail-woorden. Aan de hand van voorbeelden maken we het verschil duidelijk:
- Algemene woorden: ‘Voetbal’
- Subwoorden: ‘Voetbal kopen’
- Longtail-woorden: ‘Voetbal Adidas kopen in Amsterdam’
Hoe specifieker een zoekwoord, des te serieuzer iemand op zoek is. Toch ligt het zoekvolume bij long tail-woorden vaak een stuk lager, waardoor het niet altijd zinvol is om hier een hele webpagina aan toe te wijden.
Met de bovenstaande informatie in ons achterhoofd doorlopen we de onderstaande stappen:
- Groepeer de trefwoorden op basis van de drie zoekwoordtypen.
- Groepeer zoekwoorden met een hoge koopintentie. Vaak zijn dit zoekopdrachten waar de woorden kopen, bestellen, aanvragen, downloaden of vergelijken in staan.
- Combineer de relevante groepen en zoekwoorden op basis van zoekvolume.
- Bekijk de concurrentie van alle zoekwoorden.
Op basis van de bovenstaande 4 punten selecteer je zoekwoorden die onderdeel gaan uitmaken van jouw SEO-strategie. Focus op zoekwoorden met een lage tot middelmatige concurrentie. Dit maakt het makkelijker om te ranken.